Re: Modem USB do Internetu na stacjonarnym i na laptopie

Autor: Michał Bień <mbien_at_invalid.pl>
Data: Mon 01 Feb 2010 - 19:31:58 MET

W dniu 2010-01-31 16:10, mea pisze:

> Mam Internet w domu (Neostrada z LiveBoxem),

        Łączę się w bólu. Jak masz łącze z tepsy, to spokojnie możesz
wziąć cokolwiek tańszego i szybszego w BSA/LLU, ale nerwów straconych
przy Liveboxie i 10 zł/mc (jest jeszcze?) przy cenach normalnych
modemorouterów startujących ~100 zł nie odzyskasz.

> z którego korzystam na komputerze stacjonarnym i na laptopie.
> Internet na laptopie przydałby mi się także poza domem.
> Nie opłaca mi się jednak płacić oddzielnie abonamentu
> za Internet w domu i za Internet w laptopie.

        Normalne ...w normalnym kraju. Aż dziwię się że w PL, przy takiej
teoretycznej konkurencji operatorów GSM i wirtualnych ...nikt nie
sprzedaje usługi transmisji danych dla osób które potrzebują łącze poza
domem jako dodatek, a nie jako drugie z abonamentem. Albo drugi
abonament albo zniechęcające stawki, że nawet maili odechciewa się
sprawdzać. Już widzę ten sukces Chromium OS w PL z tego powodu ;)
A wystarczyłaby usługa podobna do heyah (2 gr/100kb) ale bez tego
14 czy 30 dniowego okresu wymuszonych doładowań, tylko co powiedzmy
6 miesięcy czy 1 rok jak w Play (bardzo wysokie stawki za transmisję
danych ).

> Przyszło mi do głowy rozwiązanie polegające na zrezygnowaniu
> z korzystania z Neostrady z LiveBoxem i kupieniu modemu
> pod USB.

        Modemu GSM/3G - doprecyzuję. A masz smartphona itp?
Mnóstwo telefonów 3G (na rynku wtórnym w tej samej cenie albo tańsze niż
modem 3G USB) ma wbudowany modem i udostępnianie sieci przez USB bądź
BT. Jak masz taki telefon to kup kartę prepaid ...i przejdzie Ci pomysł
zastąpienia sieci kablowej przez GSM/3G, chyba że to ma być łącze prawie
stacjonarne i mieszkasz "na nadajniku". Nawet w centrach miast 3G co
chwile przełącza się na EDGE, ba nawet na podstawowy GPRS.
W tej chwili korzystam poza głównym numerem na drugim smartphonie z
wirtualki mbanku (do końca czerwca bardzo dobra oferta - 19 gr/min + 100
MB/mc za free) - dostępne dla każdego, nie tylko klientów mbanku. 15 zł
(w tym przesyłka) IMHO warto wydać by sprawdzić jak to działa. IMHO
tylko do poczty, opery mobile itp, a nie jako zamiennik standardowego
łącza, a korzysta to zniezłej infrastruktury fizycznej plusa,
przynajmniej jak na PL warunki. Na modemach Play to już jest tragedia
jeśli chodzi o zasięg transmisji danych w pakiecie - to jest internet
"punktowy".

> Korzystałabym przy pomocy takiego modemu
> z Internetu w domu na komputerze stacjonarnym oraz
> zabierałabym go razem z laptopem żeby korzystać
> z Internetu poza domem. Zakładam, że płaciłabym tylko
> jeden abonament.

        Przetestuj i Ci przejdze. Jestem niemal tego pewny. Na modemach PCIMCIA
/ express card jest trochę lepiej, ale tylko trochę. Generalnie nie
zamieniłbym kabla TYLKO na GSM - to w PL jest dodatek na dziś. Zbyt
wolne, drogie i chimeryczne. Aż szkoda że tak mało popularny jest w PL
FON - http://www.fon.com/en/
JAk dla mnie genialna inicjatywa, zresztą wymyślona przez pana o swojsko
brzmiącym nazwisku Warszawski ;) Mając w tej chwili w domu blisko 20
mbitowe łącze, które przez 99% czasu nudzi się (nie jestem miłośnikiem
torrentów itp lewizny) chętnie udostępniłbym je w zamian za taki sam
nieskrępowany dostęp do wifi poza domem. To niestety działa w
zachodniej, bardziej cywilizowanej części Europy (zwłaszcza kraje
Beneluxu), ale nie w PL. Raz że przeciętny Polak by chyba umarł jakby
czymś się podzielił, dwa że umowy konsumenckie są tak skonstruowane, że
tego zabraniają pod sankcją kar umownych, wypowiedzenia umowy, trzy że
szybko przy PL procedurze karnej i praktykach policji rodem zza Uralu
pewnie skończyłoby się to zaborem całego sprzetu elektronicznego po wsze
czasy, eufemistycznie nazywanym "zabezpieczeniem dowodów", bo komuś nie
spodobał się wpis, ściągnął najnowszy mega-hiper-duper promowany w
sieczkarni komercyjnej hit dody, feelka czy innego wyjca.
A rząd już ostrzy sobie zęby na powszechną cenzurę - chore, zwłaszcza że
ci ludzie teoretycznie sami byli kiedyś opozycją tłamszoną przez
cenzurującą prawie wszystko "nieprawomyślne" władzę.

> Czy miałoby to sens?

        Zanim zrezygnujesz z kabla - przetestuj sieć przez GSM - IMHO darujesz
sobie.

> Czy takie rozwiązanie byłoby legalne?

        Złe słowo, zresztą nagminnie nadużywane. Wszystko zależy od umowy i
technologii dostępu, ale (przy założeniu że to nie pajęczarstwo
sieciowe) to są tylko i wyłącznie cywilne skutki umowne, a nie to, o
czym pisałeś.

> Jaki modem byłby do tego odpowiedni?

        jw - dowolny 3G/edge, wskazana dobra czułość i możliwość podpięcia
zewnętrznej anteny jeśli to ma mieć ręce i nogi w domu.

> Jakie byłyby negatywne skutki, jeśli chodzi o Internet w domu?

        Atak ciężkiej k**cy przy przejściu z kabla na GSM jeśli chodzi o
szybkość i stabilność połączenia. No chyba że na tym sygnale z BTSa w
domu możesz jajka gotować ;).

/Michał Bień