inne uszkodzenie dysku

Autor: Osadnik <osadnik.www_at_wp.pl>
Data: Mon 01 Feb 2010 - 00:22:05 MET

Mam dysk WD Green, 320GB, ten z serii myBook. Wiem jakie są istotne
cechy tego dysku ale skupie sie nad czymś innym, dysk targałem często i
gęsto przez dwa lata, po dwóch latach odłożyłem na kwartał na półkę jako
mini backup. Dziś rano podłączyłem by wykopiować część plików i zabrać
na uczelnie. Na uczelni dysk podpiąłem jak gdyby nigdy nic, Zasilacz w
gniazdko, USB i kopiowałem co miałem kopiować. wrzuciłem dysk do torby i
przyjechałem do domu w celu ponownego skorzystania z dysku. niestety coś
chyba nawaliło, sprawdziłem kabel USB - działa. więc zacząłem sie
przysłuchiwać pracy dysku. dysk mogę podłączyć za pomocą przejściówki WD
(FW, SATA, USB) na żadnym z tych złączy dysku nie wykrywał (złącze SATA
jest bezpośrednim złączem do dysku z pominięciem całej wymyślnej
elektroniki przejściówki). Sam dysk pracuje dziwnie, silnik rozkręca
talerze głowica sprawdza czy dysk jest dyskiem po czym po chwili głowica
parkuje a dysk sie wyłącza. Typowe zachowanie dysku jeśli jest tylko
zasilany a dane nie są pobierane. w systemie jest kompletnie niewidoczny
dysk jak i sama przejściówka.
Padło podejrzenie na to że zasilacz mógł zdechnąć(taki mały zasilaczy
impulsowy do dysku: 12V, 2A) W każdym razie obecnie nie mogę podłączyć
go bezpośrednio do wydajniejszego źródła zasilania i bezpośrednio do
płyty głównej ale...
- objawy po podłączeniu zasilania trochę niepokoją bo dawniej czas zanim
się wyłączył był znacznie dłuższy
- co mogło zaszkodzić?
* elektronika dysku jest osłonięta
* niesiony był zwyczajnie w torbie bez żadnych większych przeciążeń czy
uderzeń - tak jak zawsze przez dwa poprzednie lata targany.
* mróz na zewnątrz -8 ale dysk jak przyniosłem miał może ze 2-3*C (leżał
na termosie i w gąbce) ale nie podłączałem go od razu do komputera tylko
poczekałem aż "odtaje".
Czy któryś z tych czynników?
Stąd zagwozdka, czy uległy uszkodzeniu:
- elektronika dysku
- silnik dysku
- zasilacz
- fizyczna struktura wewnętrzna dysku?

Jak upewnić się który to element i czy podejmować się jakieś próby
naprawy czy zrobić sobie z niego ozdobny przycisk do papieru?

Dysk dla mnie miał umiarkowana wartość bo swoje odsłużył, jednak szkoda
bo do targania danych uczelnianych małej wartości był jak znalazł.