Re: PROBLEM z Win 7 64-Bit i brak możliwości instalacji (DVDR spoza listy obsługiwanych -HCL)

Autor: Rysiek <rysiom_at_o2_kropka_co.uk>
Data: Wed 18 Nov 2009 - 19:49:23 MET

Dzięki za sugestie...
-bios zaktualizowałem właśnie (wprawdzie po przeszukaniu wszystkich
serwerów @bios Gigabyte'a krzyknął że nie ma dla mojej MB nowego -ale
uparcie poszukałem na stronie i okazało się że jednak jest - wrześniowy,
z tego roku (i jak tu ufać narzędziom producenta!) -jednak bez efektu
-przełączanie napędów wypróbuję wieczorkiem - jak tylko uda mi się
pościągać rzeczy do pracy na nockę (nie chcę przerywać transferu)
-niestety pozbyłem się napędów dvd na PATA - porozdawałem
-no i nie mam napędu dyskietek - spróbuję wrzucić najnowszy Intel Matrix
Storage na flaszkę i podsunąć gadzinie - może połknie. Nie sądze jednak
- to by było bezsensowne - przecie sterowniki do chipsetów intela są na
dvd.... ale to różnie bywa - jak widać po sprawie update'u biosa w mijej
MB.
Mam też rozpakowaną paczkę drivers pack i spróbuję zmusić seven by
poszukał sobie czegoś w katalogu z rozpakowanymi driverami do trybu
tekstowego instalacji xp - ostatnio robiłem nlite'm preparowaną instalkę
xp sp3 do laptopa na którego nie było sterowników pod xp - only vista.
Po drobnym śledztwie okazało się że można taki zestaw do 30 ponad
bebechów skompletować - powyciągałem stringi urządzeń (menadżer urządzeń
/ dany sprzęt / właściwości / szczegóły / identyfikator wystąpienia
urządzenia) spod visty i intensywnym googlowaniu pozbierałem okruchy -
a to coś podobnego , z takim układem montował acer, a to benq, a hp,
dell, inni producenci.
Trwało to kilkanaście godzin - ale w końcu lapek chodzi jak należy -
nawet z kompletem narzędzi od producenta i panelem dotykowym nad
klawiaturką. Instalacja bezproblemowa - stery do chipsetu zostały
zaakceptowane na etapie niebieskiego, tekstowego ekranu instalki XP -
chodzi nawet AHCI a nie jak u mnie na XP gdzie zamiast AHCI zgłasza się
standardowy SATA kontroler. Znajomy zachwycony - naprawdę pod XP lapek
dostał skrzydeł! Teraz pewnie namówiłbym go na seven...

Tak przy okazji sprawdzałem (wolałbym mieć w biosie włączony)AHCI i tryb
natywny zamiast legacy - jednak wszystkie sposoby zmuszenia mojego XP po
paru godzinach próbowania wszelkich metod spaliły na panewce- dysk jest
wykrywany, xp rusza ale po upływie kilkudziesięciu sekund sprawa kończy
się BSODem. Pewnie dałoby się to załatwić ponowną instalacją systemu -
ale za dużo rzeczy do przenoszenia, a nie chce mieć dwóch XP - pogubię
się gdzie co mam. A chcialem tylko uniknąć przełączania w biosie trybu
przy każdym przejściu między bootowaniem pod xp a seven.

Mój kontroler (string spod XP) zgłasza się jako:
PCI\VEN_8086&DEV_2921&SUBSYS_B0021458&REV_02\3&13C0B0C5&0&FA
Intel(R) ICH9 2 portSerial ATA Storage Controler 1 - 2921

PCI\VEN_8086&DEV_2926&SUBSYS_B0021458&REV_02\3&13C0B0C5&0&FD
Intel(R) ICH9 2 portSerial ATA Storage Controler 1 - 2926
(everest: urządzenie PCI: Intel 82801IB ICH9 - 2-port SATA Controller)

(może to jednak prawda, że zmusić do pracy w AHCI można tylko ICH9R

Parę linków n/t ostatniego zagadnienia - może ktoś skutecznie przejdzie
problem:

Problemy z AHCI w Windows XP i Vista. - Forum NVISION
http://nvision.pl/forum/index.php?showtopic=36168

HOWTO: enable AHCI mode after installing Windows - PC Perspective Forums
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

How to: Enable AHCI / NCQ on Windows 2k/XP/2003 for ICH 6/7/8/9(non-raid)
http://www.overclock.net/intel-motherboards/269993-how-enable-ahci-ncq-windows-2k.html

GA-G33M-S2H - blue screen when AHCI enabled - Gigabyte - Motherboards-Memory
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-245184_12_0.html

How to enable AHCI on Intel ICH9 under XP
http://www.msfn.org/board/enable-ahci-intel-ich9-under-xp-t109450.html

http://kerneltrap.org/node/7582 (dostałem chwilę temu - nie sprawdzałem
jeszcze, ale wygląda interesująco
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/24609792/m/175000572931
- jak wyżej

zastanawiają mnie przy tym 2 kwestie:
-twierdzenie Intela:
"Only the Intel? 82801IR/IO I/O controller hub (ICH9R) can use
performance software; other controllers, such as the Intel? 82801IB I/O
controller hub (ICH9), do not."

-i opinie ludzi na forach którzy twierdzą że to tylko kastracyjna
polityk a Intela wobec pozostałych układów, skoro pod Linuxem nawet
starsze układy idą spokojnie pod AHCI i NCQ. Widziałem niedawno screeny
sprzed i po przeróbce systemu pod kątem uaktywnienia AHCI.

oczywiście - jeśli powiedzie mi się wymuszenie trybu AHCI w już
zainstalowanym XP na mojej, dość popularnej płycie. Komuś się może przydać!

--
rysio_spod_magury