NAS vs. mapowanie dysku

Autor: Radek D <radek997_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 20 Oct 2009 - 15:20:18 MET DST

Witam!

Jako to że w domostwie sprzętu przybywa pomyślałem
by wszystkie dane multimedialne przenieś z "głównego"
desktopa do jednostki, która zapewni mi do nich dostęp po LANie.
Zależy mi przede wszystkim na dostępie do plików (możliwe najprostszym)
może jakaś mało wymagająca usługa sieciowa w tle.
Dotychczas wystarczył mi stary komp z jednym HDD - jednak zaczyna mi na
nim brakować miejsca (a MoBo pociągnie tylko 2hdd na ATA).

I tak myślę NAS vs. jednostka na Atomie.

Niby NAS wszystko pięknie, ale
-cena najtańsze NASy na 4HDD to powyżej 1700zł
        to samo na Atomie + jakiś XP z wyprzedaży można mieć poniżej 1200zł

Teraz mam po prostu zmapowany dysk - raz zrobione kilka lat temu
działa bez problemów. Całkowita przezroczystość dla wszelakich aplikacji.

-jak wygląda dostęp do danych w NAS ?
WEB - kojarzy mi się z tym, że najpierw muszę zgrać plik na dysk lokalny
        plus wszelkie niedogodności związane z każdorazowym odpaleniem
        przeglądarki, wyszukiwaniem plików i synchronizacją
FTP - podobnie jak WEB

Czy dobrze kojarzę - czy któryś z producentów ma "demko" dostępu na
stronie ?