Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: ADAS <adsflvasfdlvasfdWYTNIJTO_at_onet.pl>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 22:18:56 MET DST

> A jaka jest charakterystyka pracy w takich zastosowaniach? Nie wiem co
> dokładnie masz na myśli przez CAD/CAE - nie znam się na tym. Ale jeżeli po
> prostu stosunkowo wydajne stacje robocze to najoptymalniej (cena/wydajność)
> wyjdą dyski SATA z dobrym kontrolerem RAID.

Skopiuje, to co wcześniej napisałem:

Dysk nie jest wąskim gardłem w CAE (ale to też zależy od programu / typu
obliczeń i przedmiotu obliczeń). W CAD najważniejsze sa 1. CPU i RAM 2. Karta
pro (typu NVIDIA Quadro czy ATI FIRE GL). W CAE: CPU i RAM, a dalej dysk.

Przykładowo w ANSYS-ie (to soft CAE który mamy w pracy) wydajność dysku nie jest
najważniejsza, ale jest istotna - tu są rekomendacje ANSYS Inc.:

http://www.kxinc.com/content/Products/ANSYS%20General/ANSYS%2011.0%20Recommended%20configurations%20guidelines.pdf

W powyższym linku jest specyfikacja rekomendowana przez firmę ANSYS i z grubsza
można przyjąć ją za odpowiadającą także innym programom tej grupy...

> Przecież łatwo sprawdzić, że jest - po prostu sprawdź sobie ceny. Różnica jest
> spora.

Miałem tu na myśli porównanie SSD 60 GB i SAS 72 GB cenowo oba w okolicach
600-800 zł. Przynajmniej tu cena 1 GB jest podobna. Ale jak się później
wczytałem SSD są niestety na flash MLC.

> Czas dostępu tak - dlatego świetnie nadają się na dysk rozruchowy i bufory.
> Pobór prądu oczywiście fajna rzecz, ale w przypadku desktopów nie jest to
> kluczowe, co innego jak zaczynasz mieć problem z zasilaniem i chłodzeniem
> serwerowni z dużym upchaniem przetwarzania. No ale jak napisałem - dla
> wydajnych stacji roboczych to jest cecha drugorzędna.

Co masz na myśli mówiąc bufory ? Bufory czego ?

> To nie jest generalnie duży problem bo:
> - odczujesz to po kilku latach, a za kilka lat to i tak nie będzie problemu je
>  wymienić bo będą już tanie
> - nowoczesne dyski radzą sobie z tym w firmware po prostu się degradują
>  (spadnie im wydajność)

No właśnie dopiero wczoraj wczytałem sie w różnice SLC i MLC i spadek wydajności
w dyskach na flash MLC.

> Jak już Ci napisano - SSD to jest rodzaj pamięci (sposobu składowania i dostępu
> do danych), SCSI to jest interfejs komunikacyjny przesyłający te dane.
> Generalnie można porównywać np. SSD/SATA z HDD/SATA.

Zgadza się. Wiem że SAS i SCSI to interface-y, ale nie wiedziałem (do wczoraj)
że są także dyski SSD SCSI, więc pisząc SCSI i SAS miałem na myśli tylko
magnetyczne, talerzowe dyski.

> Dodatkowo widoczny skok wydajności i tak da Ci dopiero macierz RAID i to
> najlepiej wielopoziomowa. RAID to generalnie technologia/metodologia dla dysków
> magnetycznych, nie wiem jak się ma do SSD i jakie w SSD są rozwiązania
> analogiczne dla RAID - chętnie poczytam.

Są sa, własnie czytałem że dokładnie tak samo (nawet te same kontrolery się
stosuje) robi się RAID także dla SSD, ale narazie ten temat pomijam... RAID ze
względu na ograniczony budżet nie jest brany pod uwage.

> Mechanicznie SSD są trwalsze i bardziej niezawodne bo... nie mają części
> mechanicznych. Z drugiej strony niezawodność jest tożsama z namiarowością, w
> cenie jednego SSD kupisz 4 HDD o tym samym rozmiarze - co będzie bardziej
> niezawodne 4 dyski HDD czy jeden SSD? :)

Cały czas porównujemy SSD z dyskami HDD SAS/SCSI a nie HDD SATA, więc nie kupi
sie 4 dysków HDD za jeden SSD.

> Do tego możesz dodać SSD na dysk startowy i scratch disk (jeżeli oprogramowanie
> czegoś takiego używa) na bufory.

No ale właśnie większość osób pisze, że częsty zapis po dysku SSD nie jest dla
niego dobry, więc taki katalog TEMP chyba lepiej mieć na talerzowym dysku...

> cena

Cena niestety gra rolę (j.w.) i to dużą, stąd pytania... Gdyby nie grała roli w
zasadzie nie było by pytań...

DZIEKI !

Adas