Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 20:47:27 MET DST

** ASD <adsflvasfdlvasfdWYTNIJTO@onet.pl> wrote:

> Jakie dyski są lepsze do zastosowań typu CAD/CAE (projektowanie i obliczenia
> CFD)> Dyski SSD czy SAS / SCSI ? Które się lepiej sprawdzają ?

A jaka jest charakterystyka pracy w takich zastosowaniach? Nie wiem co
dokładnie masz na myśli przez CAD/CAE - nie znam się na tym. Ale jeżeli po
prostu stosunkowo wydajne stacje robocze to najoptymalniej (cena/wydajność)
wyjdą dyski SATA z dobrym kontrolerem RAID.

> Cenowo (cena za 1 GB) niema ogromnej różnicy ?

Przecież łatwo sprawdzić, że jest - po prostu sprawdź sobie ceny. Różnica jest
spora.

> Wiem, że SSD mają świetny czas dostępu i niski pobór prądu.

Czas dostępu tak - dlatego świetnie nadają się na dysk rozruchowy i bufory.
Pobór prądu oczywiście fajna rzecz, ale w przypadku desktopów nie jest to
kluczowe, co innego jak zaczynasz mieć problem z zasilaniem i chłodzeniem
serwerowni z dużym upchaniem przetwarzania. No ale jak napisałem - dla
wydajnych stacji roboczych to jest cecha drugorzędna.

> Ale chyba jeszcze mają mocno ograniczoną liczbę zapisów.

To nie jest generalnie duży problem bo:
- odczujesz to po kilku latach, a za kilka lat to i tak nie będzie problemu je
  wymienić bo będą już tanie
- nowoczesne dyski radzą sobie z tym w firmware po prostu się degradują
  (spadnie im wydajność)

> Co z ich transferami, jak wypadają w porównaniu z SSD i SCSI ?

Jak już Ci napisano - SSD to jest rodzaj pamięci (sposobu składowania i dostępu
do danych), SCSI to jest interfejs komunikacyjny przesyłający te dane.
Generalnie można porównywać np. SSD/SATA z HDD/SATA.

Desktopowe SSD mają lekko mniejszą wydajność odczytu i dużo mniejszą wydajność
zapisu. Ten zapis może być problemem bo po prostu (tak sobie wyobrażam pracę z
CAD) w momencie zapisywania dużego projektu będzie to trwało 20, a nie 10
sekund.

Dodatkowo widoczny skok wydajności i tak da Ci dopiero macierz RAID i to
najlepiej wielopoziomowa. RAID to generalnie technologia/metodologia dla dysków
magnetycznych, nie wiem jak się ma do SSD i jakie w SSD są rozwiązania
analogiczne dla RAID - chętnie poczytam.

> Jak z niezawodnośćią, trwałością.

Mechanicznie SSD są trwalsze i bardziej niezawodne bo... nie mają części
mechanicznych. Z drugiej strony niezawodność jest tożsama z namiarowością, w
cenie jednego SSD kupisz 4 HDD o tym samym rozmiarze - co będzie bardziej
niezawodne 4 dyski HDD czy jeden SSD? :)

(...)

> Które lepsze do desktopa (do CAD-a i obliczeń CFD (OpenFoam)) ? Proszę o
> rady, zalety i wady obu rozwiązań. SSD czy SAS/SCSI ?

Generalnie jeżeli mówimy o stacjach roboczych to najoptymalniej
(cena/wydajność) wychodzi po prostu HDD/SATA z dobrym kontrolerem. Tylko mówimy
tutaj o wielopoziomowym RAID np. 10 z czterech dysków.

Do tego możesz dodać SSD na dysk startowy i scratch disk (jeżeli oprogramowanie
czegoś takiego używa) na bufory.

Jeżeli cena nie gra roli to bier najszybsze serwerowe HDD/SAS, odpowiedni
kontroler czy w ogóle pakuj się w SAN.

W żadnym wypadku SSD nie pasuje mi do Twojego zastosowania w innej roli niż coś
na bufory czy system.