Re: Notebook - wyciaganie akumulatora?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 21:15:00 MET DST

Dnia Mon, 12 Oct 2009 18:25:29 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> Obecnie *każdy*. Takie mechanizmy jak Cool'n'Quiet czy EIST
> są *domyślnie* włączone w każdej płycie głównej, bo inaczej
> wentylatory wyłyby jak głupie.
>
> Selektywne usypianie urządzeń USB nie jest bodajże domyślne
> w Viście dla komputerów stacjonarnych, ale tylko dlatego,
> że zdecydowanie zbyt często powoduje poważne problemy z
> funkcjonowaniem urządzeń. Trzeba czekać na lepsze sterow-
> niki.

Tyle że takich komputerów jest jeszcze niewiele w porównaniu do ilości
działającego sprzętu wyprodukowanego w starej technologii. Vista też nie
jest jeszcze zbyt powszechna. To tak jakbyś się upierał, że skoro dwa
lata temu wprowadzono do sprzedaży samochody hybrydowe, to cały przemysł
samochodowy stał się już ekologiczny.

> Przeciętny notebook ma jedną negatywną cechę, której nie ma
> komputer stacjonarny: *ładuje baterię*. Owszem, doładowy-
> wanie nieużywanej baterii wymaga niewiele energii; z używa-
> ną jest już nieco gorzej (sprawność na pewno jest mniejsza
> od jedności ;) ).
>
> Poza tym notebook wcale nie jest taki energooszczędny w mo-
> mencie, gdy się przeliczy jego pobór mocy na wydajność.

Ej, no nie żartuj sobie proszę. Przeciętny procesor w notebooku zużywa o
wiele mniej prądu od przeciętnego procesora desktopowego, że już o
ssącej prąd karcie grafiki nie wspomnę. Programy oczywiście wolniej
wykonują się na notebookach, ale jakie to ma znaczenie przy pracy w
Wordzie? Za to czasu pracy prądożernych stacjonarek nikt nie limituje, a
moc procesora służy często przez większą część dnia do napędzania
wymyślnych wygaszaczy.

Moim zdaniem upowszechnienie komputerów przenośnych powinno nastąpić jak
najszybciej. To najlepsza droga do uzyskania _wymiernego_ efektu w
działaniu na rzecz globalnego oszczędzania energii.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/