Re: Jaki netbook?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 17:29:47 MET DST

Narazka pisze:
> No więc po kolei. Mam świadomość, że część z moich oczekiwań w jakimś stopniu
> się wyklucza. Po pierwsze raczej lekki. Chciałbym go używać między innymi

0.6 kg? 1.0 kg? 1.3 kg?

> jako namiastkę czytnika e-booków. Co do pracy na baterii to myślę że ok. 4
> godziny by mnie zadowoliło, ale im więcej tym lepiej. Reszta zastosowań to
> (kolejność przypadkowa):

Do e-booków najlepiej specjalizowany czytnik mieć -- ma ekran
pionowo, a nie poziomo i zawsze będzie lżejszy i szybszy.

Oczywiście jeżeli inne zastosowania są równie ważne, to
takie rozwiązanie raczej odpada.

> - w miarę wygodnie czytać pdf'y i pliki wordowskie
> - zrzucić i przejrzeć zdjęcia z aparatu
> - poprzeglądać trochę stron w necie

Czyli standard. Nawet netbook z Linuksem dałby sobie tutaj
radę.

> - ogólnie multimedia ale bez wygórowanych oczekiwań

W sensie? Do oglądania filmów takie komputerki marnie się
nadają. Do obróbki multimediów już w ogóle.

> - poczta i Usenet

Raczej jako mobilny dostęp do poczty. Do poważnej dyskusji
na Usenecie czy tworzenia archiwum poczty z kilku lat kompu-
ter stacjonarny będzie dalej niezbędny i znacznie wygodniej-
szy.

> - dobrze by było gdyby pociągnął Corela, nie do pracy ciągłej, ale do jakichś
> korekt.

Corel jest raczej wolny w najnowszych wersjach. Pociągnąć
pociągnie (o ile będzie z Windows), ale będzie to raczej
walka z programem, a nie wygodna korekta. Generalnie te
komputerki to podręczne notatniki, a nie prostsze pecety.

> stacjonarny aniżeli mobilny. W pierwszym poście nie pisałem o zastosowaniach
> ponieważ chciałem jakąś delikatną podpowiedź co warto kupić przy typowych,
> przeciętnych zastosowaniach. Chyba jest jakaś średnia w tym temacie. I to w
> zasadzie tyle.

Ja bym polecał cały czas ASUSa EeePC 901 z Atomem, ma jakieś
0.9 - 1.0 kg i długo pracuje na baterii. Niestety, obecnie
jest chyba nie do dostania. Z większych mam doświadczenia
z ASUSem EeePC 1000HD, fajna maszynka, ale już dosyć duża
(10", gruba ramka) i ciężka (1.3 kg). Za to bez problemu
pracuje cztery godziny na baterii (i prawie pięć bez WiFi).
Generalnie te ASUSy miały całkiem sensowne ceny nieco powy-
żej 1000 zł.

Bawiłem się też ostatnio Sony Vaio P, śliczna maszynka (8.9",
0.6 kg) ale do Corela w ogóle bym jej nie polecał (do reszty
zastosowań -- jak najbardziej). Poza tym jeszcze jest nie do
dostania w Polsce chyba. I będzie raczej w okolicach 3000 zł.

|                 |  Politechnika Śląska                   |