Re: /RAID 0/ Dodatkowy dysk na system?

Autor: Alfer <alferbezspamu_at_mp.pl>
Data: Fri 09 Oct 2009 - 19:34:20 MET DST

Michał napisał:
> z definicji kiepski pomysł
(...)
> system na 1 dysku, temp i swap na 2, regularny backup na minimum dwóch
> różnych nośnikach i będzie OK :)

A czy mogę zatem poprosić o wyklarowanie laikowi tematów odnośnie ustawienia
dysków w komputerze do obróbki grafiki? Bo widzę, że jak dziecko we mgle się
poruszam. Potrzebuję 600 GB na pliki stałe (tyle zajmą różne pliki robocze z
projektami, zdjęcia z kilku lat, inne pierdoły, jakie nagromadziły się przez
lata + zapas żeby miejsca starczyło na następne 3 lata). Komputer to
prawdopodobnie: Intel Core i5 750 / 8 GB RAM / Windows 7 / Adobe CS4.

W internecie natknąłem się na takie różne porady o dyskach (większość w
wątkach poświęconych budowie komputerów "graficznych", gdzie liczy się
szybkość obrabiania danych):
1) "Oddzielny dysk na system, oddzielny do pracy. bezwzglednie. "
2) "RAID 0 - odczyt/zapis odbywa się conajmniej 2x szybciej. Do tego osobny
dysk na plik wymiany Photoshopa."
3) "Ja bym nie pakowal sie w RAID 0 jako dysk systemowy ... jak jeden dysk
padnie musisz bawic sie w odtwarzanie systemu, a do tego powtornie aktywowac
pakiet Adobe"
4) "Jeśli ma być kop to RAID-0. A do tego jeszcze jeden dysk na system i
aplikacje"

Ten RAID 0 kusi (dyski są względnie tanie, a ładnie brzmi owe przyspieszenie
odczytu/zapisu). Ale fachowej wiedzy mi brak, a nie chcę tylko mieć dla
samego posiadania i podniecania się programami diagnostycznymi. Jak
zaplanować taki komputer, na ilu dyskach, jak rozdzielić system - dane -
tempy - żeby to chodziło wydajnie i było naprawdę z głową?

Pzdr
A.