Re: nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 05 Oct 2009 - 01:09:26 MET DST

Dnia Sun, 04 Oct 2009 23:22:27 +0200, Flyte napisał(a):

> Witam,
>
> dzieki za odpowiedz. Programik jest naprawde super. Juz odzyskalem nim
> zdecydowana wiekszosc zdjec (na tym mi najbardziej zalezalo). Jutro uporam sie
> sie z odzyskaniem reszty i mam zamiar wplacic kilka dolkow dla autora softu.

Wnioskuję, że korzystasz z Photorec a nie z TestDisk. Można i tak,
aczkolwiek moim zdaniem powinieneś był po prostu przywrócić pierwotny
układ partycji przy pomocy Testdisk. Nawet jeśli nie udałoby się w ten
sposób odtworzyć parametrów pierwszej partycji, tej z systemem, to dwa
ostatnie dyski logiczne (zapisane jako zwykłe partycje, bez "podstawy" w
postaci partycji rozszerzonej) powinny się były odnaleźć i być normalnie
dostępne dla systemu operacyjnego. Wówczas pozostało by jedynie
odzyskanie danych z pierwszego, nadpisanego dysku logicznego, i tu
faktycznie Photorec wykazałby swoją przydatność.

> Serio nie wiem na co liczylem akceptujac to do instaler windowsa mial do
> zaoferowania. Ewidentna bzdura, wiedzialem ile miala poprzednia partyja NTFS i
> powinienem skorygowac roznice. No ale...
>
> Czy dobrze rozumiem, ze gdybym mu zamiast 120GB dal 60GB albo mniej, to tej
> extended by nic nie ruszylo?

Gdybyś dał 60 GB albo mniej to fizycznie nie nadpisałbyś obszaru
zajętego przez cenne dla Ciebie dane. Ale tablica partycji i tak
wymagałaby (raczej prostej) naprawy.

Na przyszłość: nie powinieneś był w ogóle dotykać się do dysku w
sytuacji, kiedy instalator widzi nie to co powinien. Trudno powiedzieć z
czego wynikł ten problem - stawiam na to, że instalowałeś XP bez żadnego
SP, czyli wersję pozbawioną obsługi napędów dysków twardych powyżej
granicy 128 GiB (~137 GB).

Hint:
Jak włączyć obsługę 48-bitowego adresowania bloków logicznych dla dysków
ATAPI w systemie Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/303013/pl

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]