Re: wiecznie zawieszający się komputer

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Thu 01 Oct 2009 - 15:54:14 MET DST

MSepujszon pisze:
> Niby to produkt NTT, więc nie rozumiem czemu (Płyta główna niby markowa-
> Gigabyte Gigabyte GA-VM900-M )
> Niemniej przez ten czas zmieniłem zasilacz (na markowy Chieftec 400W),
> założyłem ogromne chłodzenie na procesor,
> kupiłem dwie identyczne pamięci GoodRam DDR2 667 1 GB (nigdy ich nie
> podkręcałem, tak samo jak procesora).
> Odczyty z czujników bywają rózne-raz bardzo niskie, innym razem wysokie
> Nawet dysk twardy (SATA II) zdążyłem wymienić...
> Chciałbym,aby komputer przestał się zawieszać...i to najmniejszym
> kosztem,bo i tak już mnóstwo forsy w niego władowałem..

Cóż - ta płyta jest "markowa" bo ma podaną markę (gigabyte), ale czipset
VIA i model płyty z najniższego dna i wygrzebany w mule. W dodatku
pogorszyłeś trochę sytuację chcąc poprawić ;)
1. Sprawdz koniecznie czy nie ma nowszego biosa niż ten co masz
http://www.gigabyte.pl/products/mb/driver/ga-vm900m.html
http://www.gigabyte.pl/products/mb/driver/ga-vm900m_20.html (zależnie
czy twoja płyta to wersja 1.0 czy 2.0)
2. sprawdz pamięci programem memtest86, zakładam że po godzinie błędów
brak = sprawne
3. Chłodzenie czipsetu na tej płycie... Niestety jest niewystarczające,
gdy masz fabryczny wiatraczek na procesorze - to on dmucha dookoła i od
biedy coś tam czipset też zchłodzi. Gdy poprawiłeś chłodzenie procesora
- równocześnie pogorszyłeś chłodzenie czipsetu. W dodatku chronicznie w
tanich gigabyte (i wielu innych płytach) przyleganie tego radiatorka do
czipsetu jest zerowe. Trzeba wyciągnąć płytę z obudowy, wypiąć białe
kołeczki od dołu, delikatnie ściągnąć ten radiatorek, wyczyścić resztki
starej pasty-gumy (z czipsetu i radiatorka, ale zostawiając "ramkę" z
pianki, jeśli będzie na krawędzi, bo zwiększa ona stabilność radiatora),
posmarować dobrą pastą i założyć od nowa kołki ze sprężynkami.
4. ogólnie system, jego zasyfienie i najnowsze drivery - na wyżej
podanych stronkach masz w miare nowe. Zakładając że system już
przeinstalowywałes, masz czysty, drivery aktualne, a niebieskich ekranów
nie generuje wirus/program/driver tylko faktycznie sprzęt - to podobnej
klasy płytę gł. (albo nawet lepszą, na czipsecie intela) z gwarancją itd
można obecnie kupić za mniej niż 100zł...