Re: Szukam programu do sparwdzenia, czy mam SATA 3

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sat 12 Sep 2009 - 19:29:35 MET DST

"Netx" h8gijt$c6m$1@inews.gazeta.pl

> A mam pytanie czy na prawdę wykorzystanie Sata "300" nic nie daje - tzn. czy nie jest przypadkiem tak że na 1 sekundę tyle samo
> danych się prześle ale krócej będą blokowane jakieś zasoby w komputerze np. pamięć do której trafiają dane z dysku?

Z całą pewnością tak jest -- IMO przynajmniej. :)

> Druga sprawa to że część danych przychodzi z "cache" dysku i tutaj chyba szybszy standard Sata może być wykorzystany.

Wiele zależy od oprogramowania tego bufora. Jeśli to zwykły bufor, zyski
nie są duże, ale jeśli dysk cwanie odczytuje z wyprzedzeniem, może się
tak zdarzyć, że w wolnej chwili przygotuje to, o co poprosimy już po
przeczytaniu i poda nam to coś szybciej, bo bez czekania na odczytanie.

Kolejna sprawa to wielokrotne czytanie tego samego, ale tu raczej
zadziałają bufory znajdujące się za dyskiem -- na przykład RAMki.

Zapis do dysku oczywiście wzrośnie przy małych plikach, a bardzo często
zapisujemy nie od razu 100 MB, lecz duużo mniej. :) (podczas gdy bufor
ma 16 MB) Wyślemy i zapomnimy a dysk to sobie zapisze z wewnętrznego bufora.

Nie byłoby różnicy pomiędzy SATA 3 i SATA 1.5, gdyby wewnętrzne transfery
były na poziomie 150 Mb/s, ale w przypadku 1500 Mb/s jest ważne, czy
interfejs ma 3000 Mb/s czy tylko 1500 Mb/s choćby dlatego, że nie
w każdej chwili można obsłużyć ten interfejs (więc może być tak, że
interfejs będzie czekał na obsługę, blokując odczyt wewnątrz dysku)
a nadto i reszta komputera jest krócej obciążona odczytem czy zapisem. :)

Nie bez powodu mamy już SATA 6, choć wewnętrzny transfer w najszybszych
dyskach jest dopiero na poziomie nieco wykraczającym poza SATA 1.5 :)
i niewiele wskazuje na podbicie tej szybkości w najbliższych miesiącach. :)

Na pewno odpowiedź zależy od organizacji zapisu i odczytu w samym dysku,
a ja tej organizacji nie znam, ale z całą pewnością mogę napisać, że przy
porównywalnych transferach (wewnętrznym i zewnętrznym) interfejs może
przycinać, więc warto, aby był możliwie szybki. :)

   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'