Re: Jaki dysk SATA 1,5 TB kupić?

Autor: tomekr <tomekr_at_nomail.pl>
Data: Thu 10 Sep 2009 - 22:28:13 MET DST

de Fresz pisze:
> On 2009-09-09 17:26:33 +0200, CUT_INZ <CUT@CUT.pl> said:
>
> To ma być praktyka? A to ja przepraszam, nie wiedziałem że syntetyczne
> testy mogą być podstawowym zadaniem dla komputera.
> A teraz weź jakąś prawdziwą aplikację (np. PS czy choćby system)

"Na oko" - 3 maszyny wirtualne na 1 dysku, kontra te same maszyny
wirtualne na RAID-10 z 4-rech dysków: wyraźnie odczuwalna różnica w
działaniu na korzyść RAIDu (niestety nie mierzyłem czasów).

Sprzęt na chipsecie AMD z southbridge SB750, z bazowym systemem z
Windows. Sterowniki do tego chipseu używają softwarowego RAID
licencjonowanego od firmy Promise.

Ten RAID programowy pozwala tylko na Chunk Size do 128kB, tymczasem dla
optymalizacji liczby operacji na sekundę (a nie transferów
sekwencyjnych) zdecydowanie wolałbym bardzo duże rozmiary, rzędu 512kB -
1024kB. Takie rozmiary można uzyskać jeżeli się robi RAID programowy pod
Linuxem (mdadm).

BTW. Jeżeli nie uzyskiwałeś dostatecznych wyników z wykorzystaniem
RAIDu, to możliwe że nie zadbałeś o odpowiednie dopasowanie partycji do
parametrów RAIDu.

http://support.microsoft.com/kb/929491

Dla Linuxa:

http://thunk.org/tytso/blog/2009/02/20/aligning-filesystems-to-an-ssds-erase-block-size/

(osobiście polecałbym raczej korzystanie z fdisk -H 128 -S 32).