Re: Monitor: który lepszy?

Autor: Latet <lat_at_xxxxx.pl>
Data: Thu 10 Sep 2009 - 13:09:23 MET DST

> Kontrast - im więcej tym lepiej. Jasność to kwestia kompromisu. Zbyt
> duża "wypala" oczy, zbyt mała utrudnia pracę powodując nadmierny spadek
> kontrastu, zmniejszenie zakresu wyświetlanych kolorów (gamutu barwnego) itp.

Wlasnie przegladam wrześniowego Chipa, jest ten monitorów 22". Jedno zdanie mnie
rozwaliło:

"Jasność to niezwykle ważny parametr w przypadku ekranów LCD. Im jest ona
wyższa, tym lepiej. W przeciwnym wypadku w słoneczny dzień na ekranie monitora
nic nie będzie widać".

Ręce mi opadły.

Ale oprócz bełkotu w artykule jest tam interesująca tabela z fizycznie
zmierzonymi parametrami różnych modeli. O ile podane liczby są uczciwe, bez
manipulacji, to warto poanalizować.

Wartościowy wydaje się pomiar kontrastu w tescie wyświetlanej szachownicy.
Jedyny w tym teście monitor nie-TN (Eizo S2231WH na S-PVA) osiągnął w tym teście
163:1 (jasność bieli 225 cd/m2). Wydaje się, że świadczy to o całkiem niezłej
czerni.

Najlepiej w teście szachownicy wypadł im Asus PG221 (TN) - kontrast 173:1, przy
jasności 256 cd/m2. No, ale ten monitor przekraśla słaby wynik kątu widzenia w
pionie - 154 st. (wyżej wspomniany EIZO uzyskał 174 st.)

Co dziwne - najlepsze kąty w tescie uzyskał monitor na TN - LG Flatron L227WTP -
pion: 176, poziom 176. Aż się wierzyć nie chce, zwłaszcza że sam producent
podaje 170 i 170 !

Najgorsze w tescie szachownicy monitory uzyskiwały wg Chip-a wyniki w okolicach
57:1 (Fujitsu XL3220T). I to przy jasności 271cd/m2. Aż się boje wyobrażać sobie
jak tam ta "czerń" mogła wyglądać.

W ogóle dziwny ten test CHIP-a. Porównanli 58 monitorów, w tym 57 na TN i tylko
jeden na S-PVA (mocno droższy od całej reszty na TN). Oczywiście zwyciężył w
teście jakości.

Pozdrawiam,

latet