Re: Monitor: który lepszy?

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Sun 06 Sep 2009 - 23:40:53 MET DST

On 2009-09-06 19:56:34 +0200, "Latet" <lat@xxxxx.pl> said:

> A jak (teoretycznie, idealnie) powinny, czy raczej moglyby wygladac
> parametry liczbowe monitora, który dajac dobry obraz, dobra czern i
> dobry kontrast - jednoczesnie nie wali po oczach? Jaka powinien miec
> jasnosc i jaki kontrast? O ile rozumiem to ideał ma bardzo duzy
> kontrast (np. ile?) ale przy dość małej jasność (np. ile?) - ale nie za
> małej. Dobrze myślę?

Odpowiedź jest prosta: to zależy. ;-)
W zastosowaniach okołograficznych (w tym i obróbce zdjęć) przyjmuje
się, że przyzwoite wartości jasności są w granicach 80-120 (max 140)
cd/m2. Dla porównania nowy kineskop maksymalnie świecił w okolicach
90-100 cd/m2.
Jasność monitora powinna być dobrana przedewszystkim do warunków
oświetleniowych otoczenia, gdzie 70-80 będzie właściwe dla niemal
zupełnej ciemnicy, a 120-140 dla średnio oświetlonego pomieszczenia,
choć tu też trzeba wziąć lekką poprawkę na osobnicze preferencje.
Kontrast jest liczony na zasadzie stosunku jasności punktu bieli do
punktu czerni, ale rzecz w tym, że wraz z podnoszeniem jasności
pierwszego, rośnie też drugi, acz wolniej. Więc dla producenta
najłatwiejszym sposobem wykręcenia absurdalnego wyniku do pochwalenia
się w ulotce, jest podniesienie mocy lamp. Problem w tym, że większość
monitorów popularnych ma ten parametr tak podkręcony, że nawet przy
ustawieniu jasności na minimum, jest ona często zbyt wysoka do pracy
gdzie indziej, niż w pomieszczeniu zalanym światłem (pokroju 160-200
cd/m2). No ale ludowi się to często podoba, bo wszystko takie żywe,
kolorki wydają się nasycone itepe.
Dobre monitory (na matrycach *VA lub IPS, choć te pierwsze są w tym
względzie lepsze) wykręcają realnie kontrast w okolicach 600:1 przy
ludzkim poziomie jasności, czyli np. dla 120 cd/m2 punkt czerni w
okolicach 0,2 cd/m2. Choć dla monitora z niższej półki 400:1 nie będzie
takim najgorszym wynikiem.

--
Pozdrawiam
de Fresz