Re: Organizacja zapisu na powierzchni dysku

Autor: tg <aa_at_bb.cpl>
Data: Wed 29 Jul 2009 - 00:30:20 MET DST

" (c)RaSz" <barra6@WYTNIJTOpoczta.onet.pl> wrote in message
news:h4ncp6$n72$1@news.onet.pl...
> Faktycznie - uparłem się. Bowiem... Ale może jeszcze doprecyzuję: dla
> dalszych rozważań nieco mniejsze znaczenie ma istnienie w HDysku -
> mnogości
> talerzy, więc prowadźmy rozważania bez ich udziału, czyli tak, jakby
> wszystko
> działo się na jednym krążku, i to jednej, jedynej powierzchni. Jak to
> uzgodniliśmy (krótkie podsumowanie): podstawową jednostką organizacyjną są
> tu
> klastry, zawierające po kilka sektorów, przy czym to, ile tych sektorów
> jest - zależy indywidualnie od danego dysku.

nie, klaster to sprawa systemu plikow!
podstawowa rzecza jest cylinder - okrag na nosniku podzielony na 512 bajtowe
sektory!

> W takim razie "podstawową jednostką dopasowania" - dopasowania ilości
> klastrów do długości ścieżek - nie będzie sektor,

bedzie sektor!
sektorow na cylinder w jakimstam typowym dysku 20GB ibm 40gv wypada
od 792 do 320 obecne dyski maja pojemosc 100 razy wieksza, przelicz
sobie sam jaka jest strata na kilku-kilkunastu-kilkudziesieciu sektorach

> [...]
> on jakiejś styczności z opisanym tu problemem, ale wskazuje to, że
> powierzchnię dysku można by zwiększyć przez zmiany konstrukcyjne, np.
> używanie zapisu spiralnego. Taki format spowolniłby jednak (i to dość
> znacznie!) operacje wyszukiwania (danego miejsca pod zapis, lub dla
> odczytu),
> oraz (zapewne) zmniejszyłby trwałość silnika pozycjonera. Ale... są
> możliwe
> jeszcze inne zmiany konstrukcyjne HDysków, co - oczywiście - ma dla
> użytkownika konkretnego dysku znaczenie jedynie jako potencjalna, zakupowa

hdd nie ma zadnej przyszlosci, sa rozwijane rownolegle przez kilka roznych
firm, gdyby bylo tam do wycisniecia wiecej niz kilka procent extra, juz
dawno byloby to zrobione, o ile sie orientuje to na chwile obecna w hdd
juz nikt nie zapowiada zadnych rewolucji, co najwyzej czeka nas spokojna
ewolucja do kilku tb na dysk zanim sdd bedzie moglo konkurowac cenowo

> Jednak przy lepszym zorganizowaniu zapisu danych na dysku, to przy tych
> samych głowicach, oraz identycznej jakości warstwy magnetycznej -
> pojemność
> dysków znacznie by wzrosła, CBDO...

nie umiem juz prosciej, zacznij moze od definicji na wikipedii a potem
kontynuuj np. tutaj
http://www.dewassoc.com/kbase/hard_drives/hard_disk_sector_structures.htm
chyba ze poprostu trollujesz