Re: netbook II gen.

Autor: A_Zet <adek124_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 28 Jul 2009 - 07:44:10 MET DST

On Tue, 28 Jul 2009 00:43:56 +0200, Animka <animka@to.nie.ja.wp.pl>
wrote:

[...]

>A tak btw to jak niewidomi posługują się komputerem? (nie mam na myśli
>klawiatury Braila)

Bardzo prosto (mam zaprzyjaźnionego dziennikarza, niewidomego, któremu
niekiedy staram się pomóc w kwestiach fizyczno-technicznych przy
komputerze): identycznie jak widomi piszący bezwzrokowo. Po
usadowieniu się przy komputerze, włączeniu "gadacza" (sprzężone
urządzenie do czytania ekranu), układa dłonie ("pozycjonuje") na
normalnej klawiaturze i pisze, dość szybko. Wszystkie polecenia z
klawiatury zamiast z myszy (gadacz współpracuje z windowsami, poprzez
oprogramowanie Windoweysy czy jak tam się ono zwie). Gadacz jest
wyposażony w moduł mówiący albo angielski albo już polski, Iwona
bodajże. Polski moduł lepszy bo jednak wymowa polskich słów po
angielsku wymaga dodatkowego "tłumaczenia" w głowie niewidomego. :-)
Powiem więcej: ten mój znajomek nie nabył maniery pisania
bezogonkowego, co prowadzi w prosty sposób do zubożenia języka przez
zanik wiadomości ortograficznych u wielu widzących...
Monitor ma domyślnie wyłączony, po co zużywać prąd, jak i samo
urządzenie), ale skaner domyślnie włączony - bo i skanerem się
posługuje samodzielnie, oczywiście z FineReaderem.

--
Adek