Re: Jak podzielić dysk?

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 19 Jul 2009 - 23:32:03 MET DST

"Taz" napisał:

> Zakupiłem dysk ST3320613AS. (Pracuje w trybie SATA1) i utworzyłem partycję
> pod system 30GB. Zaraz po instalacji XP

Jak na XP, to z lekka przymało. Za jakiś czas zrobi Ci się ciasno i będziesz
chciał ją powiększyć, a tu dumna zipa, bo...

> Z reszty utworzyłem 3 dyski logiczne.

... i tu się zaczną kombinacje alpejskie, bo najpierw trzeba będzie
poprzestawiać te 3 dyski zanim się w ogóle ruszy partycję rozszerzoną, na
której są założone.

> Może należy utworzyć 3 partycje primary

Jeśli przewidywana liczba woluminów na dysku nie będzie większa niż 4, to
nie ma absolutnie żadnego powodu, aby tworzyć partycję rozszerzoną a na niej
dyski logiczne. Wręcz przeciwnie, jest to napraszanie się o kłopoty w
przyszłości, zarówno przy zmianach układu bądź rozmiaru partycji, jak i przy
ewentualnej awarii, o sadzaniu testowych systemów już nie wspominając.

> albo po prostu system i cała reszta, lub jak niektórzy dzielą dysk na 2
> mniej więcej równe partycje. Czy możecie coś doradzić?

Doradzić można - partycja systemowa nie mniejsza niż 40 GB (NTFS lubi mieć
trochę luzu) i nie większa niż 128 GiB (to taki mój wymysł), cała reszta wg
uznania i w miarę możliwości z partycjami typu primary.

JoteR