Re: Czy przedłużacz USB może pogarszać zasilanie przez USB?

Autor: JwZw <jwzw_at_interiaaa.pl>
Data: Sun 12 Jul 2009 - 18:56:45 MET DST

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:h3d1jn$k0$1@node2.news.atman.pl...

> Oczywiście że nie można. Należy złapać za miernik i sprawdzić
> co najpierw robię.

No to może mały eksperyment, który popełniłem z ciekawości, wiedziony
niniejszym wątkiem.
Na stół trafił kabel USB z nadrukiem "Gembird" o długości 6 stóp (ok. 1.8m).
Taki kabel można kupić w większości sklepów. Ten jeden, który mam, TP SA
włożyła do pudła z drukarką, jaką dali mi w prezencie. W życiu nie
przyszłoby mi do głowy do niczego go zastosować, ale przydał się jako królik
doświadczalny.
Na kablu nie ma żadnych oznaczeń o grubościach przewodów, co już źle o nim
świadczy.
Dodam, że należy zwracać uwagę na oznaczenia AWG, które są zapisywane w
różny sposób np. 28/26 AWG, 28AWG and 26AWG, 28AWG+26AWG itp.
Oznaczają one, że zastosowano przewody o przekrojach 28AWG i 26AWG -
zasilajace powinny być grubsze.
Im mniejsze AWG, tym grubszy przewód. Tu jest tabela przeliczeniowa (nie ma
na to wzoru) http://www.multikabel.pl/index.php?pid=15

Obciąłem końce, żeby pominąć ew. rezystacjce styków itp. - zmierzyłem
mostkiem rezystancyjnym opór żyły zasilajacej i masowej - 1.15 i 1.17 ohma.
Co to wnosi do sprawy - policzmy dla przykładu urządzeń które pobierają
prądy np. 20mA (czytnik kart) i 430mA (twardy dysk).
Prawo Ohma każdy zna więc:
1.
Spadek napięcia na obu żyłach (zasilanie + masa) przy 20mA wynosi
0,02*(1,15+1,17)=0,0464V. Co oznacza, że przy idealnym zasilaniu portu USB
równym 5V czytnik dostanie ok. 4,95V co w zupełności mu nie przeszkodzi w
pracy.
2.
Mój dysk przenośny pobiera w stanie ustalonym podczas zapisu prąd ok. 430mA.
Ten sam prąd przepuszczony przez opór 2.32 Ohma wymusi stratę napięcia na
przewodzie równą 0,9976V, czyli ok 1V. Przy takim obciążeniu dla dysku
pozostaje 4V.
Wnioski wyciągnijcie sami.

Osobiście stosuję kable USB 28/24 AWG i nie mam z nimi problemów.