Re: odkurzacze

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Wed 08 Jul 2009 - 22:49:36 MET DST

Papa Smerf pisze:
> widzisz, problem nie leży akurat w kosztach, lecz w celowo złych
> konstrukcjach sprzętu, np: zamiast wyjącego klocka z wiatrakiem na
> procesor można by spokojnie w to miejsce wstawić troszkę większy
> aluminiowy, czerniony radiator bez wentylatora i byłby nawet tańszy,
Nie zrozumiałeś moich wywodów o wzmacniaczu audio.
To że radiator ma w nim nawet te słabe 50'C, to nie znaczy że struktura
w tranzystorze ma 50'C. Może mieć i 150'C, bo to tylko _jeden_ prosty
tranzystor, którego parametry pracy w całym zakresie temperatur łatwo są
korygowane i w zasadzie nic nie szkodzi, że się grzeje. Wcale też nie
zmniejsza się jego żywotność, o ile nie są przekraczane temperatury
krytyczne (125 i 150'C zależnie od technologii wytwarzania).
Tak więc sprawność przenoszenia ciepła z tranzystora do otoczenia - może
być bardzo kiepska (duży opór termiczny). Wystarczy zwykłe aluminium.
Tranzystorów takich w wzmacniaczu stereo będziesz miał _conajmniej_ 4.
Więc jednostkowa moc wydzielana i do odprowadzenia z jednego - też
zmniejsza się 4 razy. Znów rezystancja miejsca styku radiator-tranzystor
  może być gorsza, bo nie sztuka odprowadzać ciepło z 5m^2 żeberek
radiatora, tylko rozprowadzić to samo ciepło z 1cm^2 do reszty radiatora...

Poza tym - twój superduper hifi wzmacniacz NIE UMIE WYDZIELAĆ 400W w
ciepło. To tylko tobie się tak wydaje. Wzmacniacze audio nie projektuje
się na ciągłe wydalanie takich ilości energii, bo nie ma to sensu. One
służą do odtwarzania muzyki, a ta (statystycznie biorąc) nie składa się
z ciągłego szumu różowego o pełnej amplitudzie. Tu coś stuknie, tam coś
zajęczy, a wartość średnia jest znacznie niżej niż maksymalna. Do tego -
wzmacniacze "domowe" są też okrajane, bo powyższe założenia jeszcze
można obciąć o "przecież na pełny regulator na tym sprzęcie i tak się
słucha rzadko i niezbyt długo". Dlatego wzmacniacze może i mają moc
jakąś (podawaną przez marketoidów) ale nie ciągłą, bo choćby ich
zasilacze tyle nie dają, i chłodzenie nie wyrobiłoby. Przy pełnej mocy
po chwili zciszają granie (pod wpływem spadku napięcia zasilania i/lub
korekty z czujnika temperatury), dla ciebie może i niedostrzeżenie, ale
-6dB to już znaczna redukcja mocy wydzielanej.
(tak na marginesie - nie jeden wzmacniacz audio zaprojektowałem,
zbudowałem i sprzedałem. Domowe, estradowe. PC również)

> podobnie jest z resztą, np: taki zasilacz, co masz niby zrobić? ściagnąć
> z niego obudowę i wstawić radiatory jak należy?
A tutaj widzisz sam doszedłeś do tego (choć pewnie nieświadomie)
dlaczego tak jest. Ano dlatego, że komponenty do PC są budowane wg
pewnych założeń i kompromisów, cenowych, ale też wynikających między
innymi z tego, że każdy zasilacz ma mieć pewne ograniczone rozmiary, być
zamkniętym pudełkiem odpornym na wsadzanie palców przez usera, ma mieć
wydajność na poszczególnych liniach taką, by "każdemu starczyło" w danej
klasie zasilacza niezależnie czy podłączy 8 dysków, czy jedną mocną
grafikę itd, tak samo płyta - ma być wsadzalna do dowolnej obudowy wg
danego standardu np ATX, i nie można sobie gdzie tylko wygodnie wstawiać
radiatorów, bo mogłyby przeszkadzać w wsadzeniu jakiejś karty (która
mieści się w specyfikacji dla danego typu kart), itd.
I ma być w miarę proste do szybkiego zmontowania, i tanie (bo sama
technologia, komponenty "aktywne" są drogie, więc trzeba oszczędzać na
drobiazgach, jak radiatory, sposoby ich montażu, standardowość rozwiązań
itp). Wyobrażasz sobie że do składania PC byłby potrzebny gwintownik,
tydzień obliczeń, klucz dynamometryczny do dokręcania do radiatora,
lutownica i wiązka drutu by każdy element podłączyć odpowiednio długimi
przewodami?