Re: Jaki wentylator procesora?

Autor: tomekr <tomekr_at_nomail.com>
Data: Wed 03 Jun 2009 - 21:13:09 MET DST

Miałem do czynienia z Freezer 64 (do AMD), Freezer 7 pro (do Intela) i
Alpine 7 pro (do Intela). Wrażenia są następujące:
- Spośród płyt marki Gigabyte, MSI, Asus, Asrock tylko Gigabyte potrafił
  wysterować tymi wentylatorami z na tyle małymi obrotami, że były
niesłyszalne. Asrock był najgłośniejszy, Asus głośny, MSI tak sobie
słyszalny.
- Podczas pracy z dużymi obrotami (np. minimalne w Asrocku to było 2000
obrotów minimalnie - 2500+ maksymalnie) wentylatory są ewidentnie
głośne. Podczas pracy z minimalnymi obrotami (Gigabyte) - ciche.
- Freezer 7 pro do Intela sprawiał poważne problemy - przebieg powietrza
w nim sprawiał że nie chłodził chipsetu, chipset się przegrzewał i
zawieszał komputer. Musiałem wymienić na wentylator dmuchający w
kierunku płyty, czyli Alpine 7 pro.
Z drugiej strony w płycie AMD z chipsetem AMD 790x temperatury chipsetu
- niezależnie od chłodzenia CPU - są tak niskie, że spokojnie można
byłoby zastosować pasywne. Nie wiem jak jest z Nvidią.

Czyli do cichego komputera ogólnie polecałbym:
- chłodzenie pasywne, jeżeli chłodzenie chipsetu się do niego nadaje
(raczej tak w AMD, raczej nie w Intelach) - tutaj najlepsza jest Scythe
Ninja
- płytę marki Gigabyte do chłodzenia aktywnego, ze względu na świetne
sterowanie obrotami.