Re: Czy te temperatury procka sa ok?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Sun 10 May 2009 - 00:56:15 MET DST

Rafal M pisze:
> Dzieki za info. Jutro postaram się to zrobic. Tylko nie wiem czy
> sprezone powietrze gdzies kupie :/
A "pod nosem" nie masz własnego? :) Albo odkurzacza pod reką?

> To jest wersja minimum, bo po 2,5 roku chyba warto paste na procku
> wymienic?
Sprawa gustu. Ja wychodzę z założenia, że jak była dobrze nałożona (np
oryginalna wprost z boxa) za pierwszym razem i nigdy nigdy tego już nie
ruszał - to nadal można nie ruszać. Większość "gęstych" past działa na
zasadzie, że przy pierwszym podgrzaniu procesora rozprowadzają się i
dostosowują do miejsca które mogą wypełnić, i tak powinny zostać, bo
jakiekolwiek ściągnięcie - to już nigdy nie wróci na swoje miejsce
idealnie tak jak było za pierwszym razem, a drugi raz już pasta nie
dostosuje się od nowa, to proces jednokrotny.
Chyba że są dziwne objawy - np radiator jest chłodny, a procesor
wykazuje wysokie temperatury, znaczy że źle przylega jednak, i tutaj
może być np źle zaczepiony radiator do płyty (nie na 4 bolcach, i krzywo
przylega, choćby od nowości), albo właśnie jakiś problem z pastą (np
zruszona bo ktoś 2 razy zakładał i poprawiał.

> Izopropanol "budowlany" z Castoramy wystarczy?
Wystarczy spokojnie. A w warunkach bojowych spirytus tudzież
najpodlejszy zmywacz do paznokci ("pożyczyć" od kobiety) też wystarczy,
potrzebujesz tego 4 krople a nie 2litry...

> Jaka paste kupic? Bo sa rozne wynalazki ;) CIenaka warstwa to ile
> milimetr czy mniej, tak prawie przeswitujaco?
To nie jest krytyczne, dla tego procesora nawet masło spożywcze by
wystarczyło ;) Ale przyjmując opcje przyzwoite - dowolna pasta
termiczna, "biała" pasta H, dowolna "do procesorów" itp, co ci się uda
dorwać. np https://ssl.allegro.pl/item562336837_562336837.html
Ja nie przepadam za "gęstymi" superpastami, bo ciężko się nakładają
(mają konsystencję plasteliny, wszystkiego się czepiają dobrze poza
gładką blaszką procesora/radiatora), wolę takie mazidła jak ta.

Grubość pasty ma być najcieńsza jaką uda ci się uzyskać - np w przypadku
"białej" pasty (najtansza najpodlejsza najpopularniejsza, do wielu
radiatorów dodawana gratis) wystarczy nakropić ze 4 kropelki na
procesor, a potem rozmazać/rozprowadzić to palcem metodą
"tupania-dotykania" - grubość pasty wystarcza taka, jaka wyniknie z
tego, że na palcu masz pory ;) Naprawdę cieniutko. Albo walnąć takie
kropeczki ze 4, a potem przyłożyć testowo radiator, pokręcić nim i lekko
docisnąć, ściągnąć i zobaczyć czy się ładnie rozsmarowało/rozlało na
całą powierzchnię.
Np tutaj widać warstwę pasty po ściągnięciu radiatora
http://www.capn13.net/it/cpu_mounting/p4_02_old_grease.jpg - może
troszkę więcej bym nałożył pasty (tutaj jest widok "starej" pasty,
której połowa została na radiatorze po ściągnięciu)

Pasta ma tylko i wyłącznie poprawić kontakt termiczny - przez
wypełnienie porów w metalowej powierzchni procesora oraz w aluminium
radiatora, a porowatość aluminium nie mierzysz w milimetrach ;)

> Niby na trudne nie wyglada ;) Gdzies fotki jeszcze dla pewnosci
> poszukam ;)
Powodzenia.