Re: Laptop, a notebook?

Autor: mirekm <mirekmm_at_gazeta.pl>
Data: Sat 25 Apr 2009 - 17:41:25 MET DST

Radosław Sokół pisze:

> A dlaczego zakładasz, że źródło, które cytujesz, używa
> poprawnego nazewnictwa?
>
> Nawet wielkie koncerny piszą głupoty jeżeli te głupoty
> zwiększają sprzedaż.

Jasne, tyle że to termin notebook jest produktem działów marketingu.
Notebook historycznie był lżejszym i cieńszym laptopem, ale subtelne
różnice się szybko zatarły.

Lenovo - laptops & netbooks
Samsung - notebook
Toshiba - laptop
Dell - laptop
Apple - notebook, laptop - wymiennie
HP - laptop
Acer - notebooks
Nec - notebook
Sony - notebook
Fujitsu - notebook

Compal, quanta - wymiennie np:

"Established in 1988, QUANTA is well known for its quality and design in
manufacturing laptop computer. As the world's largest laptop ODM
manufacturer, one out of every three laptop PC in the world is
manufactured by QUANTA. That's why all the top ten PC companies in the
world have chosen Quanta as their ODM partner."

ale w innych miejscach jest też notebook.

> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2007-08&id=620
> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2007-08&id=621
> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2007-08&id=622
> http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2007-08&id=623

Fakt, że masz te terminy ładnie ułożone w wymyślonych przez siebie
kategoriach nie oznacza, że tak rzeczywiście jest.
Z mojego doświadczenia wynika, że częściej słyszę w rozmowach po polsku
termin laptop. Mały eksperyment z angielskojęzycznym znajomym
potwierdził, że poproszony o notebook poda mi w pierwszej kolejności
notes, a nie stojący na tym samym blacie X61.

pozdrawiam,

mirek