Re: Apple Mac, a zwykły PC.

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Sat 25 Apr 2009 - 13:46:56 MET DST

ulong pisze:
> Czym się różnią komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwykłego
> komputera PC?
> Architektura procesorów jest taka sama, więc co powoduje problemy z
> instalacją OS X na zwykłych PC?

He? PowerMac G5 ma mikroprocesor PowerPC G5. Do niego jest
też odpowiednia elektronika klejąca i cała "otoczka" sprzę-
towa, więc trafiłeś akurat koszmarnie.

Chodziło Ci chyba o *nowe* komputery Apple, zbudowane na
bazie mikroprocesorów Intela. Różnic jest trochę, ale dwie
najbardziej istotne to:

1) Ograniczony zbiór konfiguracji sprzętowych. System opera-
    cyjny Maca nie ma sterowników do czego popadnie, a jedy-
    nie do konkretnych urządzeń montowanych przez Apple, a
    czasem i produkowanych na potrzeby Apple.

2) EFI zamiast klasycznego BIOSu.

> Czy można złożyć takiego "maca" na własnych podzespołach z normalnego
> sklepu komputerowego?

Można, o ile znajdziesz płytę główną obsługującą EFI i do
tego wyposażoną w taki sam sprzęt, co komputery Apple.
Ale nie kupisz do tego systemu.

Pytanie podstawowe: PO CO? Apple nie sprzedaje obecnie
Mac OS luzem, można go kupić chyba tylko jako upgrade do
starszej wersji albo razem z komputerem Apple. Dlatego też
komputery Apple są o tyle droższe od "zwykłych" pecetów.
W związku z tym nie da się legalnie poskładać komputera
Apple-podobnego. A skoro się nie da, to dlaczego nie kupić
legalnie normalnego Macintosha? Nowego całkiem przyzwoitego
iMaca znalazłem właśnie za 5000 zł brutto -- nie kupisz
raczej *firmowego* komputera w tej konfiguracji (pomijając
trudność w ocenie ceny systemu operacyjnego, wliczonego już
w koszt Maca).

|                 |  Politechnika Śląska                   |