Re: problem

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 13 Apr 2009 - 12:47:35 MET DST

W dniu 13.04.2009 12:20, JoteR pisze:
> Czyli po prostu błędnie sobie to przetłumaczyłem, mówiąc "po chłopsku"
> ów "remapping of the overlapped PCI memory" odnosi się nie do PCI
> memory, a do fizycznej pamięci zasłoniętej przez tą PCI memory
> (cokolwiek to jest). Ech, te języki z natury obce... ;->

Dokładnie.

Problem wynika stąd, że PCI ma (efektywnie) tylko 32 linie
adresowe, więc wszystkie obszary pamięci i MMIO muszą - by
możliwa była wzajemna współpraca PCI i mikroprocesora - znaj-
dować się w pierwszych 4 GiB fizycznej przestrzeni adresowej.

Nie było z tym kłopotu, póki komputery miały po 128 MiB czy
256 MiB pamięci -- przestrzeń adresowa PCI leżała sobie w
ostatnim gigabajcie fizycznej przestrzeni adresowej komputera.

Dzisiaj już niestety jest to problemem. Pamięć RAM, na którą
"nachodzą" obszary adresowe PCI, trzeba "przenieść" pod in-
ne adresy -- i niestety są to adresy powyżej granicy 4 GiB,
dostępne tylko z wykorzystaniem PAE. Sytuację pogarszają
producenci kart graficznych z olbrzymią pamięcią wideo,
nie implementując często mechanizmu "okienkowego" dostępu
do pamięci za pomocą GART, tylko wrzucając całą swoją pamięć
w przestrzeń adresową PCI. Jak się takie coś zrobi z dwiema
kartami graficznymi mającymi po 1 GiB pamięci na pokładzie,
to na "prawdziwy" RAM zostaje tylko niecałe 2 GiB (a dałoby
się zrobić tak, żeby każda karta zajmowała tylko np. 128 MiB
"okienko" w przestrzeni adresowej, a transmisję danych tek-
stur realizowała za pomocą DMA z RAMu mechanizmem GART).

|                 |  Politechnika Śląska                   |