Re: Jak rozdziecić sygnał sieciowy ale jeden odbiornik

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Wed 18 Mar 2009 - 22:28:35 MET

szerszen pisze:

> problem w tym ze podpiecie i skonfigurowanie routera do kablowki to
> troche wiecej zachodu niz tylko wlozenie wtyczki zasilacza do gniazdka,

        O ile ISP (są jeszcze tacy?) nie walczy z użytkownikami i nie ubzdurał
sobie, że sprzedaje nie usługę o konkretnej przepustowości w
danym lokalu, a opłatę od komputera to problem naprawdę niewielki.
Inna sprawa, że podział łącza w domu to nie interes ISP, a jeśli pobiera
dodatkową opłatę to co najwyżej za dodatkowy sprzęt, pracę
montera/technika i dodatkowe IP. Jak ktoś kupuje router i potrafi to sam
skonfigurować, to nie zakichany interes ISP.

> zabezpieczenie go tak aby nikt z sasiadow nie latal po twoim laczu tez
> wymaga odrobiny wiedzy

        A jak nawet będzie? Jak zaczną mu blokować łącze to się sam szybko
doszkoli. Inna sprawa, że jak zwykle w PL jak nie wiadomo co zrobić, to
zrobi się przestępstwo - od 18 grudnia ubiegłego roku
przestępstwem teoretycznie jest uzyskanie połączenia nawet w żaden
sposób nie zabezpieczonej sieci rozdzielającej IP po DHCP - czyli w
skrócie z klientem ustawionym na "any". Teoretycznie trzeba by uzyskać
wcześniejszą zgodę (listem poleconym czy co?) nawet jak coś rozgłasza
się jako "free-hotspot" itp. I nie mówię tu o podpinaniu się do sąsiada,
bo ktoś chce "zaoszczędzić" na łączu, ale choćby szybkie skorzystanie w
mieście z PDA/smartfona z wifi by cokolwiek sprawdzić. Głupie, ale co
zrobić - ci co nad tym głosowali chyba nie za bardzo rozumieli nad czym
głosują. Na razie po prostu można w PL przyjąć, że "nie dotykać żadnego
łącza za które się nie płaci", ale naprawdę ciekawie może być jak
samorządy i państwo zacznie wreszcie wdrażać zapowiedziane projekty
finansowane przez UE publicznego internetu bezprzewodowego o
ograniczonej przepustowości praktycznie w każdym mieście. Przy mnogości
SSID jak rozróżni się takie hotspoty od nie zabezpieczonego na skutek
indolencji właściciela routera to ja nie wiem, tym bardziej że przy
mnogości SSID pewnie i tak urządzenia będą ustawione na asocjację z
dowolnym otwartym AP przydzielającym IP po DHCP.

> kable mozesz kupic juz zarobiony

        I taki zarobiony przekładać przez ścianę? To może zamiast wiertarki
użyć młota do wyburzeń?

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938