Re: prawidłowy podział dysku

Autor: BUNIEK <NO_mbuniek_SPAM_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 17 Mar 2009 - 00:32:30 MET

> Po to na przykład, żeby z poziomu drugiego systemu, postawionego
> naprędce, naprawić pierwszy. Albo żeby pobawić się innym systemem niż
> główny, bez zaśmiecania partycji roboczej.

Osoba ktora pyta o takie rzeczy jak rodzaje partycji raczej nie bedzie sie
bawila w odzyskiwanie, pozatym w przy zastosowaniu w/w rad moze tego wogole
uniknac bo stawianie nowego systemu aby ratowac pierwszy to tylko strata
czasu, dlaczego nie postawic nowego na docelowej partycji skoro i tak to
robimy a czas i energie ktora poswiecimy na ratowanie pierwszego (co moze
udac sie w 5 minut lub nie udac w koleje 3 godziny a jak sie uda to i tak
nie wiadomo z jakim skutkiem dla stabilnosci etc) na doinstalowanie
programow.ktore podczas padu stracilismy, wszak to prostrze niz walka z
systemem padaka. A system swierzy to zawsze swierzy. Ratowac za wszelka cene
mozna jakies serwery gdzie sama konfiguracja czesto jest latami
doszlifowywana i czesto tez nikt nie pamieta co gdzie jak. Zazwyczaj
domowego desktopa lepiej przeinstalowac zakladajac ze nie ma tam waznych
danych a na systemowej partycji lepiej zeby nie bylo.

Co do postawienia innego systemu aby go potestowac to przy dzisiejszych
srodowiskach virtualnych naprawde nie trzeba tego robic koniecznie na
odzielnej partycji.

> Generalnie nie widzę powodów, żeby bez powodu ograniczać sobie
> potencjalne możliwości wykorzystania kawałka miejsca na dysku nazywanego
> umownie "partycją". Dlatego sam unikam (na ile się da) partycji
> rozszerzonych i dysków logicznych. Dodatkowym argumentem są większe
> problemy z odzyskiwaniem i generalnie z rekonstrukcją dysków logicznych
> w przypadku ich uszkodzenia. No, ale to już inna para kaloszy.

Tak czy inaczej nie jest to blad uzywanie tej czy tej jako partycji
kolejnej. co do odzyskiwania to wszystko zalezy od konkretnej stuacji mi
padl logicznie dysk w serverze i o ile rozszerzona i logiczna przywrocilem w
5 minut to C: podstawowa sie odzyskala ale byla nieczytelna, dysk po padzie
byl bez partycji tu nawet RAID 1 pomogl bo nie mogl (czynnik ludzki). Ontrak
za ciezkie pieniadze ja poprawil ze byla czytelna ale i tak nie byla
bootowala i trzeba bylo przenosic dane na piechote na inny dysk, wiec to
ciezko wyczuc jak bedzie.

Buniek