Re: BIOS - ograniczenia wielkości dysku (+coś ze S.M.A.R.T)

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Mon 16 Feb 2009 - 22:30:10 MET

W artykule <slrngph7r6.5al.sorry@trek.rallypl.eu.org>, Jacek Politowski napisa³(a):

> Je¶li jest w stanie bootowaæ siê z tego 200GB dysku, to chyba znaczy,
> ¿e tradycyjne ograniczenie 137GB ma za sob± - jakiego nastêpnego mo¿na
> siê spodziewaæ?

Nie do koñca. A jaka pojemno¶æ LBA jest wykrywana w BIOSie?
Generalnie je¶li wykrywa Ci dysk 200GB, to powinien wykryæ i 1.5TB.
Jest tylko jedno "ale". Niezale¿nie od wielko¶ci dysku, zaleca³bym
aby wielko¶æ partycji systemowej by³a <=120GB. Reszta bêdzie zale¿a³a
od systemu operacyjnego.
PS: pod linuksem na jakim¶ pierwszym pentiumie mam dysk systemowy
80GB, a jako pozosta³e dyski mam 1.5TB - dzia³aj± wy¶mienicie.

> A przy okazji, mo¿e kto¶ rzuci ¶wiat³o na wyniki S.M.A.R.T-a
>
> W atrybutach nie widzê nic niepokoj±cego, poza zastanawiaj±cymi mnie:
> 195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age
> Always - 11717

To bym jeszcze zignorowa³, choæ dla samsunga powinno byæ w teorii zero.

> 197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
> Always - 1

o 1 za du¿o ;)

> A wyniki testów:
> Num Test_Description Status Remaining
> LifeTime(hours) LBA_of_first_error
> # 1 Extended offline Completed: read failure 90% 257
> # -

Nie obciê³o Ci czego¶? Np:
#19 Extended offline Completed: read failure 90% 6262 45354126

Powinno siê w ostatniej kolumnie pojawiæ LBA sektora uszkodzonego.
U Ciebie go nie ma. Wklej jeszcze raz poprawnie wynik smarta.

> W³a¶nie pending_sector mnie zastanawia (reallocated sector i event
> count = 0(raw) = 253(value) (przy threshold oczywi¶cie 000)) - jak
> gro¼ne to jest. W googlach znalaz³em jedynie informacjê, ¿e
> pending_sector mo¿e zamieniæ siê w reallocated - je¶li elektronika
> dysku po pewnym czasie zdecyduje siê faktycznie ten podejrzany sektor
> uznaæ za niesprawny. S³usznie to opisano?

Ten¿e uszkodzony sektor to mo¿e byæ b³±d systemu operacyjnego, elektroniki,
lub ta¶my, która zapisa³a z b³êdem dane i sumê kontroln±.
Je¶li chce Ci siê pobawiæ, to zabezpiecz dane, nadpisz dysk programem,
który nie czyta dysku przed jego zapisaniem (np: linuksowy badblocks
z odpowiednimi prze³±cznikami).
Je¶li zniknie, to oznacza³o to uszkodzenie logiczne. Je¶li nie zniknie,
wówczas jest trochê wiêkszy problem i dysk mo¿na reklamowaæ.

Jacek