Re: laptop na lata

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 08 Feb 2009 - 23:22:07 MET

** rs <no.address@no.spam.pl> wrote:

> che kupic laptop, ktory ma sluzyc przez lata. zakladam co najmniej 5 lat.
> moze chodzic ze starym softwarem, byle sie nie sypal. bedzie przeznaczony do
> poczty, grzebania w internecie, pisania textow, lekkiej obrobki zdjec i
> skanow i ich katalgowanie. laptop nie bedzie zbyt intensywnie ruszany z
> miejsca ale kilka razy do roku bedzie transportowany.

Ty ale jaki to ma sens? Pytasz o subiektywne opinie - tzn. jeden Ci powie, że
on lubi IBM, inny powie że blondynki, a inny, że lubi jak mu nogi śmierdzą... I
to wszystko będą równie uprawnione opinie w tym temacie nie poparte w zasadzie
żadną metodyką.

Z biznesowego punktu widzenia, jakby mi jakiś biznes stawiał takie wymagania,
że ma być to laptop, który działa bez problemu przez 5 lat no to musiałbym
znaleźć laptopa, który jest objęty pięcioletnią gwarancją - pewnie jakby
poszukać to się coś znajdzie ale pewnie za dopłatą.

No i dochodzimy do sensowności - laptop, który spełnia takie wymagania pewnie
będzie kosztował 3x więcej niż zwykły laptop. To nie lepiej w tym okresie 5 lat
kupić 3 laptopy średniej klasy z dwuletnią gwarancją? Wydasz tyle samo, co 2
lata będziesz miał upgrade sprzętu i systemu (no wiesz, za 5 lat to taki laptop
będzie nieadekwatny jeżeli chodzi o wydajność) i wydasz tyle samo o ile nie
mniej...

W normalnej sytuacji (bez jakichś bardzo specyficznych uwarunkowań dla takiego
wymagania) to wymaganie nie ma sensu...

> jako ze do tej pory nie mialem wiekszych problemwo z DELLem, moj wybor padl
> na: DELL XPS M1530 albo Studio XPS 16, z domyslnymi komponentami z wyjatkiem
> twardego dysku, ktory zamiennilbym na SSD 256GB. czy to dobry wybor, czy
> moze polecicie cos lepszego spelniajacego wyzej wymienione kryteria?

Ale nie wymieniłeś żadnych kryteriów - napisałeś "ma działać 5 lat" - tego nikt
Ci nie zagwarantuje, zauważ, że producenci nie gwarantują, że coś będzie
działać, tylko gwarantują, że jak się popsuje to naprawią. Sprzęt podczas
eksploatacji się zużywa - to jest oczywiste, gwarancja producenta w zasadzie
wyznacza ramy tego na co można liczyć.