Re: Netbooki Asusa ( EEE PC ) - parę rzeczy mnie intryguje

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Tue 30 Dec 2008 - 10:52:56 MET

de Fresz pisze:

> Wszystko zależy od potrzeb. Jest całkiem niemała grupa osób, których
> praca opiera się na www+poczta+pakiet biurowy.

Oczywiście, ostatnio jestem tutaj przykładem. Używam komputera głównie
do powyższych + przechowywanie danych. Do filmów mam zewnętrzne DVD,
jeśli już gram, to na PSP (na PC odpalałem CS'a) a gdy zachce mi się
czegoś mocniejszego to prawdopodobnie zainwestuję w jakąś konsolę w
stylu PS3.
Poprzednie platformy wymieniałem, gdy nie radziły sobie z jakąś ważną
czynnością. Najpierw były to pierwsze DivXy, potem problemy z
dekodowaniem w czasie rzeczywistym strumienia wideo z karty DVB.
O ile twórcy stron www nie oszaleją pewnego dnia i nie będzie potrzeba
silnej karty graficznej, 4GB RAMu i procka w stylu C2D do renderowania
najprostszej stronki, to moja obecna konfiguracja z Sempronem 2500+ w
zupełności mi wystarczy jeszcze na długie lata.

> Myślę, że jest kwestią 2 lat znaczny postęp w możliwościach netbooków -
> rzędu procki dorównujące obecnym Core 2 Duo itp.

Pozostaje tylko pytanie: po co? :)

> A w przyszłości - nie zdziwiłbym się, gdyby technika poszła w kierunku
> małej osobistej jednostki centralnej (mogącej oczywiście działać
> samodzielnie), plus rozwinięte możliwości skalowalnego dolączania
> peryferiów (być może nawet z zewnętrznym koprocesorem i kartą
> graficzną). Plus oczywiście dane gdzieś tam w świecie, na serwerach. I
> teraz pytanie - czy ta hipotetyczna jednostka centralna zatrzyma się na
> czymś kalibru netbook, czy raczej telefonu/palmtopa?

Sam nad tym myślałem już całe lata temu i wizja pozoli zaczyna się
realizować. Przecież już są całkiem fajne konstrukcje UMPC, jak Wibrain
czy OQO. Jeszcze chwila a gabarytami dorównają standardowemu palmtopowi
wyprodukowanemu circa 2004.
Da to użytkownikowi ogromne możliwości korzystania z własnych programów
i danych na całkowicie standardowym sprzęcie w terenie, rzecz jasna
kosztem wygody. W domu będzie można to wrzucić do jakiejś stacji
dokującej i używać jako normalnego desktopa. Zapewne powstaną też
"laptopowe" interfejsy - coś jak Redfly do PDA.
Co prawda pozostaje jeszcze do rozwiązania kwestia zasilania -
najbardziej energooszczędny x86 nie wytrzyma na baterii tyle, co
powiedzmy XScale, jednak mam wrażenie, że to kwestia paru lat.