Re: Nie będzie już ABITa...

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Fri 26 Dec 2008 - 19:08:04 MET

On 2008-12-25 17:15:56 +0100, Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> said:

> Wiesz, nie wiem co mieli mówiæ. Wiem jak to wygl±da³o, jak siê
> obserwowa³o wyznawców Apple. Choæby na newsach.

Te¿ sobie znalaz³e¶ wiarygodne ¼ród³o informacji ;-)

> Ale to wci±¿ nie mówi nic o _technologii_.

Wiem co oznacza s³owo "technologia". I AFAIK zmiany procesu
wytwatrzania zwi±zane z Nm jak najbardziej siê pod to ³api±.

> Czyli nie jest tak genialnie z t± "funkcjonalno¶ci± i dzia³alno¶ci±".

Jest. Z punktu widzenia u¿yszkodnika to po prostu dzia³a. Bez zabawy ze
sterownikami, reinstalacjami itp. To czy aplikacje wykorzystuj±
mo¿liwo¶ci hardware oraz systemu - to ju¿ broszka developerów, nie
producenta komputera.

> Zreszt± te wspania³e "features" w nowym OSX to w wiêkszo¶ci co¶, co
> powinno byæ w jakim¶ support-packu. I w ogóle wiêkszo¶æ to naprawdê
> killer-features. Np. "Turn any photo you find on the web into your
> desktop picture with one click". ¯e o "Have Safari warn you before
> closing a window with multiple tabs, just in case you meant to close a
> single tab" nie wspomnê.

Plus "drobiazgi" w stylu TimeMachine (systemowy, bardzo ciekawie
rozwi±zany bakap), Stacks (nowy sposób wizualnej organizacji plików),
rozbudowane Smart Folders (foldery oparte na wynikach wyszukiwania,
aktualizuuj±ce siê na ¿ywo) wraz z naprawdê szybko i sprawnie
dzia³aj±cym wyszukiwaniem na dysku (m.in. Boolean), Quick Look
(momentalny podgl±d wiêkszo¶ci popularnych plików bez potrzeby odpalnia
aplikacji), RSS w Mail-u, Spaces (zer¿niête z *NIXów), BootCamp
(znakomicie u³atwiaj±cy odpalanie WIndy) i jeszcze parê innych,
naprawdê przydatnych "drobiazgów" by siê znalaz³o.
W nadchodz±cej wersji nacisk ma byæ po³o¿ony g³ównie na bebechy systemu
- jeszcze wiêcej 64-bitów (z obs³ug± do 16 TB RAM), GrandCentral,
czyli zbiór systemowych API u³atwiaj±cych wykorzystanie wielu rdzeni
(wraz z ut³uczeniem ¶rodowiska Carbone, sposób na zmotywowanie
developerów do ruszenia ty³ka i poprawienia swoich koby³), OpenCL,
czyli kolejne systemowe API daj±ce ³atwy dostêp do obliczeñ na GPU. I
znaj±c Apple znajdzie siê tam jeszcze paredziesi±t drobnych udogodnieñ.
No i najwa¿niejsze - jak dot±d, od ³adnych paru(nastu) lat, nie zda¿y³o
siê, aby nowszy system by³ wyra¼nie mniej u¿yteczny od starszego (mo¿e
poza pierwszym X-em). Owszem, zda¿aj± siê choroby wieku dzieciêcego,
ale to jest kwestia 2-3 miesiêcy zanim nie pojawi± siê ³atki
naprawiaj±ce niedopatrzenia. Miesiêcy, a nie lat, jak to bywa u
konkurencji ;-)

> No i oczywi¶cie wreszcie polska lokalizacja.

Wbudowana w system, bo nak³adki (upierdliwe w dzia³aniu) by³y ju¿ od lat.

> 1. Redmond.
> 2. To nie ca³y rynek.

A kto jest g³ownym konkurentem Apple? Jaki jest udzia³ innych systemów
na rynkach konsumenckim i pro-sumer?

--
Pozdrawiam
de Fresz