Seagate 1TB ST31000333AS + Asus P5B-VM problem

Autor: Zdenek <zdeneksme_at_gazeta.pl>
Data: Mon 24 Nov 2008 - 15:19:23 MET

Witam,

Miałem ostatnio do czynienia z pewną ciekawostką przyrodniczą. Był sobie
komp (mój własny) w konfiguracji:

płyta: Asus P5B-VM z najnowszym
grafika: Gigabyte nv7600 GS
zasilacz: Antec TruePower 430W
napędy:
    SATA1: Seagate Barracuda ES 250GB (ST3250620NS)
    SATA2: Samsung 250GB (SP2504C)
    SATA3: Seagate Barracuda ES 250GB (ST3250620NS)
    SATA4: Pioneer DVDRW (DVR-216)

Dyski umieszczone w obudowie Antec Solo, na firmowych tackach, dmucha na nie
wiatrak 92mm, temperatura żadnego z dysków nie przekracza 35-36 stC,
standardowo 30st (idle). Komp działa 24/7 przez kilkanaście miesięcy,
ostatnio stwierdzam, że czas wymienić Samsunga 250GB na nowego Seagate 1TB,
3-talerzowego, ST31000333AS, no i zaczyna się koszmar:

[s01e01]
Nowy Seagate zostaje podłączony do tych samych kabli SATA/power co stary
Samsung, działa kilkanaście godzin (poprawne formatowanie, skopiowanie
kilkuset GB danych), po czym zaczyna wydawać "cykające" dźwięki, po
restarcie komputera przestaje być wykrywany przez BIOS. Myślę sobie "shit
happens", jadę do sklepu, wymieniam dysk na inny egzemplarz tego samego
typu.

[s01e02]
Nowy dysk podłączam w to samo miejsce, formatuję, ustawiam kopiowanie danych
przez nockę, rano odpalam HDTune/ErrorScan i widzę kilka bad sektorów. Myślę
sobie "nieszczęścia chodzą parami", wymieniam dysk na inny egzemplarz tego
samego typu, podłączam w to samo miejsce co zwykle.

[s01e03]
Robię się podejrzliwy, na nowym dysku od razu odpalam "bart's stuff test v5"
do obciązania twardziela, po paru godzinach pracy robię testy Seatools (Long
DST, Short DST, Long Generic), w każdym z nich mam wynik "FAILED". Dysk
oddaję do serwisu, chyba mnie już tam nie lubią, zabierają dysk, oddają
kasę.
W charakterze zamiennika kupuję Samsunga 1TB (HD103UJ), podłączam tak jak
zwykle i... [to be continued...]

[s02e01]
... katuję go już trzecią dobę programem do obciążania, robiąc w przerwach
testty HDtune i obserwując parametry SMART, jak na razie wszystko działa OK.

Problem chyba został rozwiązany, nie mam żadnej sensownej teorii, co się tak
naprawdę zadziało.

Jeśli ktoś może coś mądrego tu napisać, to zapraszam, jeśli nie - niech
będzie to ostrzeżenie dla osób, które chciałyby kupić Seagate ST310000333AS,
a mają podobną konfigurację jak moja.

Pozdrawiam,

Zdenek