"Preemptive Wear Leveling (PWL)"

Autor: Netx <user72cut-it-out_at_go2.pl>
Data: Mon 24 Nov 2008 - 00:53:28 MET

Poszukując cichego dysku 0,75-1TB znalazłem dwa WD: 7500AACS i
10EACS w których opisie jest "Preemptive Wear Leveling (PWL) -
Proactively monitors and prevents magnetic wear during high
read/write duty cycle applications.". i gdzieś jeszcze był opis
że to ma działać jak w dyskach SSD zapobiegając zużyciu się
obszarów dysku - ale tak naprawdę to nie wiem jak to PWL ma
działać.

W związku z tym nasuwaja mi się wątpliwości wogóle co do
trwałości tych dysków. Czy dzisiejsze dyski (w szczególności
wymienione) mają mniejszą żywotność niż te które były popularne
kilka lat temu ~250GB pojemności - bo po co inaczej to "PWL"?
Czy zapis prostopadły powoduje szybsze zużycie nośnika
magentycznego?
U innych producentów np. Samsung nie znalazłem technologi
"PWL" - czy więc są one gorsze pod względem trwałości/awaryjności
zapisu?

Mam zamiar kupić w najbliższym czasie jakiś przede wszystkim
cichy dysk 750-1000GB i chciałbym aby wytrzymał kilka lat jako
dysk "magazynu", a wiadomo że każdy zapis nowego pliku to
modyfikacja przynajmniej tablicy alokacji. Średnio powiedzmy
chciałbym zapisywać dwadzieścia nowych plików dziennie i żeby
dysk wytrzymał z 5 lat.
Dodatkowo będzie pewnie drugi dysk podobnej pojemności podłączany
przez USB (mam adapter) do robienia ścisłej kopii przyrostowej
dysku "magazynu" - tu szczególnie zależałoby mi aby ten
zewnętrzny dysk wytrzymał jak najdłużej np. 3-5 lat bez
konieczności "odświerzania" zapisu.

Pozdr.
Marek