Re: Gigabyte 945GCM-S2L nie widzi 4 GB RAM

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Sat 18 Oct 2008 - 05:34:35 MET DST

Proces spider <spajder78[WYTNIJ]@wp.pl> zwrócił błąd:
> Witam, może ktoś się spotkał z podobnym problemem? Wsadziłem 2x 4GB
> Kingston KVR667 i bios mi gada że jest 3137536K pamięci + 8M shared memory.
> To samo na 2 kościach Kingstona KVR800. Pojedyncze kości widzi jako 2
> GB. Wgrałem najnowszy bios F7 przegrzebałem chyba wszystkie opcje w nim
> i nie udało mi się zmusić do zobaczenia całej pamięci. Instrukcja
> twierdzi że płyta obsługuje te kości. Sprawdziłem również podłączając
> grafikę na PCI (żeby wykluczyć pożeranie pamięci przez zintegrowaną). W
> standard CMOS setup widzi dokładnie 3063M. Ma ktoś jakiś pomysł? Pozdrawiam.

Tak, zmienić płytę. Żaden chipset nie umożliwia zobaczenia/udostępnienia
OSowi pełnej pamięci jeśli zainstalowana jest maksymalna pamięć
obsługiwana przez ten chipset, a w 945G to szczególnie wyraźne, bo ma
ograniczenie analogiczne do tego z OSów 32-bitowych (i nawet po
zainstalowaniu OSu 64-bitowego to nie znika). Ponadto są ograniczenia
ile może być w jednym slocie - nawet w P35 (max. pamięć 8GB) w jednym
slocie może rozpoznać do 2 GB, czyli wsadzając moduły 4 GB marnujemy je.
W Twoim przypadku prawdopodobnie też tak właśnie jest. Co prawda czasem
można znaleźć jakiś overclockerski BIOS który oficjalne wymagania
nagnie, ale w przypadku 945G - wątpię.

Radą na pierwsze ograniczenie jest użycie funkcji memory remap w BIOSie,
jeśli taka jest, ale to drugie to nie wiem jak znieść.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8