Re: Jaki RAM kupić, żeby wszystko działało ok?

Autor: Bernard <bernard_at_earth.net>
Data: Fri 17 Oct 2008 - 18:27:25 MET DST

Piotrek wrote:
> Mam sporo pytań i pewnie większość jest banalna, ale w temacie sprzętu jestem
> całkiem zielony. Niedługo muszę sobie dokupić pamięć, a nie chcę przez pomyłkę
> wyrzucić pieniędzy w błoto. Komputer ma ok. 5 lat, ale na razie służy mi
> całkiem dobrze i chciałbym ten stan jak najdłużej utrzymać.
>
> Sytuacja jest następująca: posiadam procesor Intel Celeron 2,7 GHz i płytę
> główną, której starsza wersja Everesta w ogóle nie rozpoznawała (nazwa płyty
> głównej: nieznana), a nowsza zidentyfikowała ją jako Sapphire 845PEAS4/84PEMS4.

Otwórz komputer, odczytaj z płyty jej nazwę, a wszystkiego dowiesz się
na stronach www producenta.

> Kilka dokładniejszych informacji zwróconych przez program diagnostyczny i
> ewentualne pytania:
>
> 1. Typ magistrali: DDR SDRAM (więc DDR2 odpada).
>
> 2. W zakładce "mikroukład płyty głównej" pojawia się informacja, że
> maksymalnie mogę mieć 2 GB RAM - dotyczy to jednego slotu czy całej pamięci
> RAM obsługiwanej przez moją płytę? Podejrzewam to drugie, ale wolę spytać.

Pytasz, cza informacja, że możesz mieć najwyżej 2 GB oznacza, że możesz
mieć więcej niż 2 GB? W takim razie jeśli ktoś tu napisze Ci, że
najwyżej 2 GB, to i tak nie rozwieje to Twoich wątpliwości.

> 3. Obsługiwane typy pamięci: DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM. Tu kolejne pytanie:

Dokładnie to oznaczta to, że pamięć będzie pracowała na max. 333;
włąoyżć możesz pamięć dowolnie szybką, np. DDR400, która obecnie jest
zwykle tańsza niż DDR333.

> [...]
> miałem problemy z komputerem (podobno m. in. coś było nie tak z tą pamięcią),
> człowiek, który mi pomagał przy naprawie, podmienił mi moją pamięć na 1 kość
> 128 MB (rozwiązanie tymczasowe, żeby sprzęt w ogóle ruszył) i tu mam pewną
> wątpliwość. Otóż to, co wstawił, ma częstotliwość 400 MHz, a komputer działa
> mimo że teoretycznie moja płyta takiej częstotliwości nie obsługuje. Czy to
> znaczy, że mogę bez konsekwencji wstawić coś szybszego niż 333 MHz i po prostu
> płyta wymusi maksymalną obsługiwaną przez siebie częstotliwość czy raczej mogą

Tak, to właśnie to znaczy.

> 4. Załóżmy, że kupię 2 GB (tym bardziej, że więcej i tak mi nie wejdzie na
> płytę). Lepiej mieć całość w 1 kości czy 2 po 1 GB, ma to w ogóle jakieś
> znaczenie?

A wogóle kupisz gdzieś 2 GB DDR w jednym kawałku?

Twoja płyta prawdopodobnie nie obsługuje modułów powyżej 1 GB, więc w
najlepszym razie możesz włożyć 2 x 1GB. Inna rzecz - po co? Komputer już
leciwy, Windows XP przy normalnej pracy na ogół nie używa więcej niż
600.. 700 MB. Szkoda inwestować w zabytek.

> 5. Coś takiego jak Dual Channel w ogóle nie dotyczy mojego sprzętu skoro mam
> tylko 2 sloty na RAM-mam rację czy bredzę?

Nie wiem, czy nie dotyczy, ale na pewno nie warto się tym przejmować.

> 6. Właściwości magistrali FSB: rzeczywista częstotliwość: 100 MHz (QDR),
> efektywna: 400 MHz.

To już sprawa procesora i nie masz na to wpływu.

> Wspierane prędkości FSB: FSB400 i FSB533.

To nie są prędkości, a częstotliwości, i to z kolei oznacza, co potrafią
układy płyty głównej robić z procesorem (a nie z pamięcią).

> Ponadto stosunek DRAM:FSB wynosi u mnie 4:3 - to dobrze czy źle? Gdzieś

Tyle musi wynosić w takiej konfiguracji.
> czytałem, że im ten stosunek jest bliższy 1, tym lepiej, ale czy to
> rzeczywiście takie ważne? Jeśli tak, to jaką pamięć kupić, żeby było jak
> najlepiej?

Jakąkolwiek.

> Czy jeszcze na coś powinienem zwrócić uwagę? Ogólnie: jaki RAM wstawić do
> komputera, żeby wszystko działało bez zarzutów i żeby niepotrzebnie nie
> przepłacić (za jakieś bajerki, których mój sprzęt i tak nie obsłuży),
> ewentualnie jakiej firmy?

Tak, na to, żeby włożyć we właściwą stronę, bo inaczej możesz połamać
podstawkę, i żeby przetestować np. memtestem po włożeniu, coby się
upewnić, że działa.