Jaki RAM kupić, żeby wszystko działało ok?

Autor: Piotrek <pilarp_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 17 Oct 2008 - 17:04:55 MET DST

Mam sporo pytań i pewnie większość jest banalna, ale w temacie sprzętu jestem
całkiem zielony. Niedługo muszę sobie dokupić pamięć, a nie chcę przez pomyłkę
wyrzucić pieniędzy w błoto. Komputer ma ok. 5 lat, ale na razie służy mi
całkiem dobrze i chciałbym ten stan jak najdłużej utrzymać.

Sytuacja jest następująca: posiadam procesor Intel Celeron 2,7 GHz i płytę
główną, której starsza wersja Everesta w ogóle nie rozpoznawała (nazwa płyty
głównej: nieznana), a nowsza zidentyfikowała ją jako Sapphire 845PEAS4/84PEMS4.
Kilka dokładniejszych informacji zwróconych przez program diagnostyczny i
ewentualne pytania:

1. Typ magistrali: DDR SDRAM (więc DDR2 odpada).

2. W zakładce "mikroukład płyty głównej" pojawia się informacja, że
maksymalnie mogę mieć 2 GB RAM - dotyczy to jednego slotu czy całej pamięci
RAM obsługiwanej przez moją płytę? Podejrzewam to drugie, ale wolę spytać.

3. Obsługiwane typy pamięci: DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM. Tu kolejne pytanie:
do niedawna miałem u siebie 1 kość pamięci 256 MB DDR 333 MHz Jakiś czas temu
miałem problemy z komputerem (podobno m. in. coś było nie tak z tą pamięcią),
człowiek, który mi pomagał przy naprawie, podmienił mi moją pamięć na 1 kość
128 MB (rozwiązanie tymczasowe, żeby sprzęt w ogóle ruszył) i tu mam pewną
wątpliwość. Otóż to, co wstawił, ma częstotliwość 400 MHz, a komputer działa
mimo że teoretycznie moja płyta takiej częstotliwości nie obsługuje. Czy to
znaczy, że mogę bez konsekwencji wstawić coś szybszego niż 333 MHz i po prostu
płyta wymusi maksymalną obsługiwaną przez siebie częstotliwość czy raczej mogą
z tego wyniknąć jakieś kłopoty?

4. Załóżmy, że kupię 2 GB (tym bardziej, że więcej i tak mi nie wejdzie na
płytę). Lepiej mieć całość w 1 kości czy 2 po 1 GB, ma to w ogóle jakieś
znaczenie?

5. Coś takiego jak Dual Channel w ogóle nie dotyczy mojego sprzętu skoro mam
tylko 2 sloty na RAM-mam rację czy bredzę?

6. Właściwości magistrali FSB: rzeczywista częstotliwość: 100 MHz (QDR),
efektywna: 400 MHz.

Wspierane prędkości FSB: FSB400 i FSB533.

Ponadto stosunek DRAM:FSB wynosi u mnie 4:3 - to dobrze czy źle? Gdzieś
czytałem, że im ten stosunek jest bliższy 1, tym lepiej, ale czy to
rzeczywiście takie ważne? Jeśli tak, to jaką pamięć kupić, żeby było jak
najlepiej?

Czy jeszcze na coś powinienem zwrócić uwagę? Ogólnie: jaki RAM wstawić do
komputera, żeby wszystko działało bez zarzutów i żeby niepotrzebnie nie
przepłacić (za jakieś bajerki, których mój sprzęt i tak nie obsłuży),
ewentualnie jakiej firmy?