Re: Toshiba A100-528

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 12 Oct 2008 - 23:49:38 MET DST

"Bogdan G" napisał:

> co mi po adresowaniu systemu? jeżeli płyta główna nie obsługuje
> konkretnego dysku, bo np, jest za duży

Ale co znaczy "nie obsługuje"?
Że BIOS nie wystawi pełnej pojemności, tylko np. 8 lub 128 GiB zamiast 250?
A w czym to przeszkadza współczesnym systemom operacyjnym, które nie
korzystają z usług BIOS-u przy obsłudze dysków? No chyba, że będziesz używał
na tym laptopie DOS-a lub równie archaicznego systemu.
Mój BIOS na przykład nie obsługuje 48-bitowego adresowania i raportuje
160-gigowy dysk jako 8-gigowy, co nie przeszka posadzonej na nim Windzie XP
cieszyć się pełną pojemnościa tego dysku.
Do zabootowania współczesnego systemu operacyjnego wystarczy, że BIOS
"wystawi" chociaż kawałek dysku, jak widać na moim przykładzie - wystarczy
nawet te 8 GiB.
Jeśli zaś BIOS nie potrafi w ogóle dysku "pokazać", to z pewnością nie jest
to spowodowane "zbyt dużym dyskiem". Takie hece zdarzają się np. niektórym
płytom przy podpięciu dysku SATA-2 (Radek, nie bij, wiem że oficjalnie nie
ma SATA-1 i 2).

JoteR