Re: Nowe procki wielordzeniowe

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 31 Jul 2008 - 13:56:00 MET DST

MC pisze:
> Nie. Tutaj działa inny mechanizm. Mamy wiele przykładów przeinwestowania
> np. w segmencie pamięci. Vista miała ciągnąć sprzedaż RAM-u do góry a
> sama klapnęła. Gdyby "producenci musieliby zwrócić sobie koszty
> inwestycji" ceny ramu galopowałyby w górę. Czy tak się dzieje?

Akurat segment pamięci rozwija się względnie równomiernie i
nie miał wcale wielkiego skoku z racji premiery Visty. Zresztą
w przypadku pamięci inwestycje są względnie niewielkie -- pro-
dukcja szybkich pamięci nie wymaga najnowszych technologii,
a zwiększenie pojemności jest prosto osiągalne, bo układ może
mieć wielką powierzchnię, jeżeli tylko wafel jest odpowiednio
czysty.

Zauważ zresztą, że pamięć też idzie w zrównoleglenie: moduł
pamięci DDR2 SDRAM PC2-6400 na przykład, działający ze ślicz-
nym zegarem 400 MHz, ma scalaki funkcjonujące na 200 MHz dok-
ładnie, jak w PC-3200 -- ino bufor wyjściowy bierze słowa z
dwóch części jednej kości i jedno słowo wysyła na jednym zbo-
czu zegara, a drugie na drugim.

A potem użytkownik jeszcze dodatkowo łączy dwa moduły w try-
bie dwukanałowym i znów, zrównoleglając pracę, zwiększa pasmo
nie ruszając w ogóle opóźnień.

> To jest komentarz do terminu "komputer wielozadaniowy". Jeśli miałby
> obowiązywać, to powinien istnieć także "komputer jednozadaniowy". A to
> jest sprzeczność sama w sobie. Każdy komputer jest "wielozadaniowy".

Ale gdzie ja użyłem takiego terminu? Napisałem "możliwości
wielozadaniowe komputera", a nie każdy komputer przecież ma
takie same możliwości wielozadaniowe. Obawiam się, że źle
przeczytałeś.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |