Re: LCD: który z nich NEC 2690/NEC 2190/EIZO S2000?

Autor: Czornyj <m.kaluza_at_chello.pl>
Data: Fri 25 Jul 2008 - 11:20:26 MET DST

On 25 Lip, 10:48, de Fresz <defr...@nospam.o2.pl> wrote:

> IMHO ma za duza plamke, ta rozdzielczosc jest idealna na 23-24", a na
> 26 wyglada srednio. No ale kto co lubi.

> Chyba kazda panorama ma z tym pewne problemy, nawet Eizo CG czy Quato.

> Z tym bym nie przesadzal, przy pracy z materialem cmykowym bardzo niski
> punkt czerni nie jest az tak wazny. To glownie fotografowie maja do
> tego histeryczne podejscie.

> Najlepiej - podlaczyc, nagrzac, oprofilowac/skalibrowac, obejzec krzywe.
>
> --
> Pozdrawiam
> de Fresz

W przypadku jednego i drugiego ciężko raczej mówić o krzywych.
Minimalne odchyły są jedynie w cieniach, ale tu bardziej podejrzewam,
że to bardziej urok mojego spektrofotometru, a nie monitora.

Pominąwszy kwestię potencjalnych problemów z jakością matryc LG-
Philips w czasie, to oba monitory mają wady i zalety:
2690 ma szerszy gamut, jest bardzo jasny, ogólnie predestynowany do
pracy na wysokiej jasności w jasnym otoczeniu (producent zaleca ze
150cd/m2). Sprawdzi się w softproofingu drukarek pigmentowych. Jest
duży, ma miejsce na paletki. Z równomiernością podświetlenia i hot
pikselami bywa różnie, zalecam odbiór osobisty i wnikliwą kontrolę.

2190 jest świetny do pracy na stanowisku dwumonitorowym i w ten
właśnie sposób go wykorzystuję. Jest ciemniejszy i praca na niższych
jasnościach (80-120cd/m2) nie jest dla niego wyzwaniem. Gamut
zdecydowanie węższy, ale offsetowego CMYK-a kryje całkiem przyzwoicie.
Generalnie równiejsze (mój ma z włączoną elektroniczną kompensacją
odchyłki w granicach dE 2) i mniej problematyczne, co nie znaczy że
należy olać wizję lokalną, bo defekty również się trafiają.

Eizo S2000 jest już nie produkowany. W przeciwieństwie do Neców nie
jest to monitor kalibrowany sprzętowo i nie ma elektronicznej
kompensacji podświetlenia, nie mówiąc o matrycy S-IPS (z jej wadami i
zaletami).