Duży, przyzwoity dysk

Autor: skx <skx213_at_gmail.com>
Data: Mon 23 Jun 2008 - 17:24:50 MET DST

Potrzebuję dokupić dysk twardy -- możliwie duży, ale z tych niezbyt
drogich. Mam płytę K8N Neo4, która ponoć obsługuje Sata 300 MB/s i
150 MB/s. W tej chwili mam 3 dyski: 2 SATA, jeden stareńki (gdzieśtam
z początku wieku) PATA i właśnie ten chciałbym zastąpić.

Na co zwrócić uwagę?
Wpadł mi w oko Samsung SpinPoint F1 HD642JJ (640GB, 7200RPM, 16MB,
SATA/300, NCQ) -- http://samsung-640.gu.ma/ -- trochÄ™ ubogi w cache
(czy różnica w wydajności byłaby odczuwalna?) ale imponuje ceną,
warto? Czy raczej dołożyć 5gr do gigabajta i kupić np. Seagate
Barracuda ST3500320AS (500GB, 32MB, SATA/300, NCQ) --
http://seagate-500.gu.ma/ a może coś innego?

Jeśli to ma znaczenie, to dysk będzie używany jako magazyn, sporo
małych i średnich plików (pliki tekstowe, pdfy, etc; płyt zripowane
do flaca), trochę większych (nawet obrazy dvd), czasem amatorska
obróbka materiału wideo. Multimedia głównie.

Mam też trzy pytania w kwestii używania takiego dysku:
Co zrobić, żeby maksymalnie wykorzystać oferowane przez
współczesne dyski możliwości? NCQ np. Jakie ustawienia w BIOS-ie, w
systemie, prosiłbym o jakiś dobry link na ten temat :)
Czy jeśli zasilacz dobrze radzi sobie teraz, to mogę bezpiecznie
założyć, że poradzi sobie również po zmianie dysków albo z
podłączonymi czterema?
Wolałbym na tym dysku stworzyć tylko jedną partycję, czy to bardzo
zły pomysł?

--
skx, http://skxpl.eu.org