Re: Ma³y.. - PODSUMOWANIE

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 11 Jun 2008 - 00:17:04 MET DST

Dnia Tue, 10 Jun 2008 22:44:15 +0200, Andrzej napisa³(a):

Hmm ja najczê¶ciej korzystam z USB, PCMCIA i gniazda kart flash. Je¶li
potrzebujê portu szeregowego RS232, to korzystam z przej¶ciówki
podpinanej pod port USB. Zdarza mi siê korzystaæ tak¿e z wyj¶cia na
zewnêtrzny monitor, ¿eby podpi±æ notebooka pod projektor. Do ³±czenia
siê z Internetem poprzez komórkê u¿ywam Bluetooth, a bezpo¶rednio -
wbudowanej karty WiFi. Ponadto sporadycznie przydaje siê wbudowany
mikrofon.

Przenoszenie danych najwygodniej realizuje siê poprzez WiFI i USB peny.
Jednak przegrywanie p³ytek DVD na peny jest bardzo niewygodne, zw³aszcza
p³yt zabezpieczonych przed kopiowaniem, st±d czytnik DVD uwa¿am po
prostu za niezbêdny. Poza tym niektórych materialów nie da siê inaczej
uruchomiæ jak z p³ytki, chyba ¿e zaczniemy kombinowaæ z wirtualnymi
napêdami i obrazami p³ytek, ale to ju¿ jest zabawa dla pasjonatów.

Nie.

Mo¿e zrobiæ co najmniej wszystko to, co do tej pory robi³ pracuj±c pod
Windows XP. Jednak w Vi¶cie sporo rzeczy poprawiono i udoskonalono,
k³ad±c nacisk przede wszystkim na bezpieczeñstwo pracy i obs³ugê nowych
technologii, kosztem znacznego wzrostu wymagañ co do minimalnej
wydajno¶ci sprzêtu.

To niuanse techniczne przydatne promilowi u¿ytkowników. Wyci±ga siê je w
dyskusji takiej jak ta, ¿eby udowodniæ wy¿szo¶æ Linuksa nad Windows.
Kilku tutejszych dyskutantów stale bierze udzia³ we flejmach
wszczynanych na grupie pl.comp.os.advocacy, a dotycz±cych zagadnienia
jak wy¿ej, st±d takie argumenty.

Nie ma powodu niczego unikaæ. Obecne dyski s± wystarczaj±co odporne na
uderzenia, a matryce hmmm ka¿da pêknie, gdy siê z impetem usi±dzie na
notebooku. To tak¿e by³y argumenty wziête z sufitu.

W notebookach montuje siê dyski 2,5", które znacznie ró¿ni± siê budow±
od dysków przeznaczonych do komputerów stacjonarnych. S± konstruowane
tak, ¿eby by³y maksymalnie odporne na wstrz±sy w czasie pracy i podczas
transportu. Dzisiaj HDD montuje siê nawet w niektórych telefonach
komórkowych i przeno¶nych grajkach MP3, wiêc bez obaw.

W EeePC rolê dysku spe³nia pamiêæ flash, mniej wiêcej taka jak w USB
penie. Jest ona oczywi¶cie ca³kowicie odporna na uszkodzenia
mechaniczne, ale z kolei siê zu¿ywa, bo ka¿da komórka ma okre¶lony limit
cykli zapis-odczyt, po osi±gniêciu którego przestaje dzia³aæ. Poza tym
jest droga.

DRM to metoda zabezpieczania materia³u cyfrowego w taki sposób, ¿eby
móg³ go otworzyæ wy³±cznie posiadacz klucza otrzymanego - odp³atnie lub
nie - od producenta tego¿ materia³u. ZTCW na Linuksie nie da siê
legalnie odtwarzaæ zabezpieczonego DRM materia³u, mo¿na jedynie robiæ to
poprzez ³amanie zastosowanych zabezpieczeñ, ale nie jestem na bie¿±co
wiêc stuprocentowej pewno¶ci nie mam. W system Windows infrastruktura
DRM zosta³a na sta³e wbudowana na podstawie obopólnych porozumieñ.

Innymi s³owy, film HDMI obejrzysz pod Linuksem co najwy¿ej w
rozdzielczo¶ci PAL, je¶li w ogóle, za¶ pod Windows nie bêdziesz mia³ z
tym ¿adnych problemów.

Filmy nagrywane z w³asnego tunera TV na pewno nie s± w ¿aden sposób
zabezpieczone, wiêc odtworzysz je na czymkolwiek.

> Mam jeszcze jedno pytanie, nie wiem czy sensowne.
> W tej chwili, na komputerze stacjonarnym, mam mo¿liwo¶æ ogl±dania i nagrywania
> programów z telewizji kablowej przy pomocy karty telewizyjnej.
> Wiem, ¿e istniej± karty, które pozwalaj± na ogl±danie telewizji z satelity.
> Czy takie karty mo¿na tak¿e instalowaæ w laptopie i jakie mog³yby byæ orientacyjne
> koszty samej karty i abonamentu?

Mo¿na, do tego w³a¶nie s³u¿y gniazdo PCMCIA, którego w EeePc nie ma.
Karta kosztuje jakie¶ 200-300 z³, a ¿e za abonament ju¿ p³acisz (w
domu), wiêc drugi raz nie musisz.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadaj±c na priv zmieñ px na pl/