Re: e8200 i temp radiatora

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Wed 28 May 2008 - 18:29:36 MET DST

Piter pisze:
> czy ktoś mający tego procka mógłby pomacać radiator ale jakiś większy i
> sprawdzić temp oraganoleptycznie,
> chodzi o to że mam tego procka, wymieniłem radiator, który jest prawie zimny
> a w stresie lekko ciepły, trochę mi się nie chce wierzyć w złe nałożenie
> radiatora bo komp działa stabilnie, a pozatym w ten sposób nakładałem GPU,
> procek jest lekko podkręcony do 3,2 GHz ale w idle zwalnia do 2,4 GHz
> jeżeli ktoś ma coś zbliżonego do scythe mine to byłbym wdzięczny za
> obmacanie :P
Potwierdzam. E8400 w idle zimne jak trup, wręcz wrażenie że zimniejszy
niż otoczenie ;) Przy pełnym obciążeniu - Scythe mugen robi się lekko
letni po kilku(nastu) minutach, ale chodzi całkowicie pasywnie bez
żadnego wentylatora.

> a co do temp z programów to mam wrażenie że intel wsadził jakiś estymator
> temperatury (wyliczający z obciążenia i taktowania) bo wzrasta ona w ciągu
> 1-2 sek o kilka-kilkadziesiąt stopnie i nie ma znacznia czy wentylator od
> procka dmucha czy działa pasywnie temp w idle 29*C
Bo temperatura jest mierzona w strukturze cpu, która ma niecały 1cm2
powierzchni, z 0.4mm grubości - czyli pojemność cieplna prawie żadna, a
wydziela się w niej parę watów. Stąd zmiany wydzielanej mocy zmieniają
temperaturę praktycznie natychmiast, a zależy ona tylko i wyłącznie od
rezystancji termicznej między jądrem a otoczeniem (bo tak niewielkie
moce kazdy radiatorek dobrze odprowadzi do otoczenia, prawie nie
zwiększając swojej temperatury)