Re: Stare komputery i duże dyski

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 23 May 2008 - 20:53:29 MET DST

Dnia Fri, 23 May 2008 11:11:45 +0000 (UTC), skx napisa³(a):

> Zamierzam kupiæ jaki¶ starszy komputer pod kolejn± inkarnacjê
> domowego serwera i bêdê potrzebowa³ zamontowaæ w nim wiêkszy dysk
> ni¿ ten, w który wyposa¿ony zosta³ przed producenta. Nie mam
> jeszcze na my¶li ¿adnego konkretnego modelu, wiêc postawiê pytanie
> ogólnie, mam nadziejê, ¿e nie za bardzo.
>
> Pamiêtam, ¿e starsze BIOSy mia³y problem z obs³ug± du¿ych
> dysków. Czy jest mo¿liwe, ¿e nawet pod wspó³czesnym systemem
> operacyjnym -- FreeBSD najprawdopodobniej -- nie uda mi siê namówiæ
> do wspó³pracy dysku, powiedzmy 80GB?
>
> By³bym zobowi±zany, gdyby kto¶ mnie naprowadzi³ na jakie¶
> [...]

BIOS nie ma tu nic do rzeczy, system sam sobie dysk rozpozna i obs³u¿y.
BIOS ma znaczenie jedynie na etapie uruchamiania systemu, no bo w jaki¶
sposób trzeba go z dysku za³adowaæ. Dlatego daj pod system jaki¶ ma³y
dysk, a pod dane - praktycznie dowolnej wielko¶ci, przy czym najlepiej
wy³±czyæ jego rozpoznawanie w BIOS-ie. S± oczywi¶cie jeszcze
ograniczenia adresacji wnoszone przez chipset p³yty g³ównej, ale te
mo¿na obej¶æ osobnym kontrolerem dysku.
U mnie jako serwer dzia³a sobie stareñki Compaq na procesorze PII.
Linuks bez problemu obs³uguje podpiête doñ dyski 80 GB i 250 GB.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadaj±c na priv zmieñ px na pl/