Re: czy można tak używa RAID 1?

Autor: Tomasz Chmielewski <tch_at_nospam.syneticon.net>
Data: Thu 22 May 2008 - 13:03:29 MET DST

Piotr Wozniacki schrieb:

(...)

> Ale mam wątpliwośc, i tu proszę o pomoc: czy po użyciu jednego z
> dysków
> j.w., da się spowrotem skonfigurowac oba w RAID1 do współpracy z
> laptoepem
> tak, aby uniknąc długotrwałego odbudowywania macierzy? Kilka minut to
> nie
> proble, ale - przy pojemnosci 750GB kazdy dysk - gdyby miało to trwac
> godzinami, to takie rozwiązanie jest niepraktyczne. Nie moge sam
> sprawdzic,
> zanim nie kupię!

> [...]

O ile cie dobrze zrozumialem: masz dane na RAID-1. Chcesz odlaczyc dysk
od RAIDu, pouzywac go gdzie indziej, i z powrotem dolozyc do RAIDu. Bez
przebudowywania tego RAIDu.

W teorii sie da, w praktyce - moze byc z tym ciezko. Szczegolnie gdy nie
znasz b. dobrze systemu operacyjnego, ktorego uzywasz.

Teoria:

Jak masz dwa dyski skonfigurowane w RAID-1, to mozna oczywiscie uzyc je
pojedynczo (pewnie w jakims stopniu zalezy to od implementacji RAID).

Jednak gdy zlozysz je z powrotem w RAID-1, kontroler (programowy czy
sprzetowy) bedzie je chcial odbudowac gdy wykryje, ze nastapily tam
jakiekolwiek zmiany. Jesli zmiany nastapily, a kontroler tego nie
wykryje, to tym gorzej - ryzyko utraty danych.
Ewentualnie, wykopie jeden z dyskow z macierzy, i decyzje jaki dysk
przebudowac na jaki zostawi uzytkownikowi. Czyli: przebudowanie, cos,
czego chcesz uniknac.

Tak wiec w praktyce musialbys zagwarantowac podczas rozlaczenia dyskow
RAID-1 ze dane beda *tylko* odczytywane. I nie wystarczy tu jedynie
"wiec nie bede zapisywal zadnych nowych plikow". Nawet jak nie
zapisujesz zadnych danych, system plikow i tak co jakis czas zapisuje
sobie jakies rzeczy (plik dziennika, czasy dostepu itp.).
Opcja "zamontowac system plikow read-only" rowniez odpada, bo chociaz
faktycznie nie zapiszesz wtedy zadnych danych, to i tak nie masz
gwarancji, ze system plikow nie bedzie zapisywal tam zadnych informacji
(odtwarzanie pliku dziennika itp.).

Chyba jedyna opcja, gwarantujaca spojnosc danych przy czytaniu z
odlaczonych dyskow z RAID-1, i mozliwosc ich pozniejszego zlaczenia bez
przebudowywania jest:

1. Wlozenie pojedynczego dysku
2. Niskopoziomowe przestawienie dysku w tryb read-only
3. Dodanie dysku do RAIDu
4. Zamontowanie systemu plikow

Latwe do wykonania np. w Linuksie (polecenie hdparm w p. 2.), ale raczej
dosc ciezkie do wykonania w Windows, gdzie system plikow na dysku moze
zostac automatycznie zamontowany juz podczas podlaczenia dysku (p. 1).

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org