Re: RAID 1 i kilka pytan teoretycznych

Autor: \ <mbuniek_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 13 May 2008 - 23:16:16 MET DST

> Mam plyte glowna Gigabyte z kontrolerem Raida JMicron. Chce na niej
> zalozyc
> RAID 1 (mirroring) i mam kilka pytan. System Win XP Pro.
> Jak w praktyce wyglada sprawa padniecia jednego z dyskow? Czy system/bios
> raida o tym jakos poinformuje, kaze wymienic padniety dysk i zwyczajnie go
> zreplikuje bez mojego udzialu? Czy moze czeka mnie seria bluescreenow i
> pol
> nocy walki z konfiguracja?
> Drugie wazne dla mnie pytanie: czy taki dysk wyjety z RAIDa 1 i podlaczony
> [...]

Wszystko zalezy od kontrolera, ja w serverach HP wachluje dyskami z mirrora
jak mi sie podoba.
Potrzebowalem kiedys zainstalowac system na 4 serwerach wiec zbudowalem
raida 1 na pierwszym postawilem system (LINUX) wyjalem dysk (HOT-SWAP)
wlozylem do drugiego i wstal nawet widzial ze ma raida1 tyle tylko ze
degraded dolozylem dysk i sie odbudowal i tak w kazdym serverku. Nastepnie
zmiany IP i nazwy hostow i systemy postawione expresowo. W serwerach HP
uszkodzony dysk wypada z macierzy i zapala sie na nim alarm i pisze do logow
systemu jakie ID dysku ma error. Dotyczy do dyskow SCSI i SAS.

W przypadku kontrolerow na plytach desktopowych sprawa moze wygladac nieco
gorzej, konstrukcje tansze, pozostawiajace wiele do zyczenia, ale mimo
wszystko warte uzywania jak potrzebujemy redudancj danych. nawet jak nie
wystartuje to na innym kompie odczytasz dane a w gruncie rzeczy o to chodzi.
Jak zalezy Ci na elastycznosci rozwiazania to klatka na dyski hot-swap +
dodatkowy kontroler pci/pci-ex.

BUNIEK