Re: Na jakie przyspieszenie można liczyć w RAID ?

Autor: Tomasz Chmielewski <tch_at_nospam.syneticon.net>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:59:35 MET DST

Radosław Sokół schrieb:

> Zgadza się, jedno słówko zjadłem :) Kilkanaście-kilkadziesiąt
> *procent* szybszy.
>
> PS. "razy" tam nie było ;)

> To zależy od kontrolera/oprogramowania macierzującego. Przecież
> dwa dyski mogą bez problemu odczytywać dwa kolejne fragmenty
> pliku dokładnie na tej samej zasadzie, co w RAID 0...
> Jeżeli program zażąda odczytania 256 KiB danych, jeden dysk
> wczytuje pierwsze 128 KiB, a drugi -- drugie 128 KiB. Czas
> dostępu będzie praktycznie identyczny, więc dane spłyną w
> mniej więcej o połowę krótszym czasie.

W przypadku krotkich plikow - byc moze.
W przypadku dlugich plikow odbywac musialoby sie to nastepujaco:

Dysk1: odczyt seek odczyt seek odczyt
Dysk2: seek odczyt seek odczyt seek

Skakanie glowica blok dalej nie jest wcale bardziej wydajne niz liniowy
odczyt po kolei. Ba, moze byc nawet wolniejsze.

Gdzies tam w jakichs testach wyszlo, ze odczyt bedzie szybszy jedynie,
gdy takie bloki danych (odczyt) sa wieksze niz 1 MB; przy 0,5 MB odczyt
+ seek z dwoch dyskow jednoczesnie nie wplywal na szybkosc odczytu.

A tak generalnie, to jakikolwiek RAID nie widzi checi dostepu do jednego
czy drugiego pliku, tylko do pewnych obszarow dysku, co jeszcze bardziej
komplikuje sprawe.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org