Re: Stacja robocza do montażu video?

Autor: PAndy <pandrw_cutthis__at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:34:20 MET DST

"qibus" <muglorz@gazeta.pl> wrote in message
news:fj6ikc$hob$1@inews.gazeta.pl...

> Jako, że roboty jest bardzo dużo chciałbym usprawnić/przyśpieszyć cały
> proces składania filmów, a dokładniej chodzi mi o to, by rendering w
> programach do montażu takich jak Pinacle, Adobre Premiere czy Edius
> były szybsze, a późniejsza kompresja zmontowanego materiały do MPEG2
> (lub innego) znacznie szybsza niż obecnie.

core quad - wiekszosc softu video jest multithread i wykorzysta kazda
rozsadna ilosc rdzeni (pewnie 8 i wiecej)

> I tutaj pojawia sie moje pytanie: Czy zostać przy obecnym sprzęcie
> dokładając tylko pamięć RAM czy może zmienić komputer na jakiś z
> procesorem Intel Core 2 Duo, lepszą kartę grafiki (jaką zalecacie?, i
> 4GB Ramu, wpakowując to wszystko Windowsa Viste? (jaka edycja była by
> najlepsza?)

core quad, 4GB RAM, macierz na kilku dyskach SATA (2 - 4 w RAID0), vista
zezre ci jakies 40 - 50% mocy obliczeniowej i wprowadzi mase problemow z
dzialniem oprogramowania

> Słyszałem też, że są karty, które przejmują obliczenia związane z
> materiałem Video, od procesora na "swoje bary" przez co wszystko idzie
> znacznie szybciej. Szukałem, ale nie wiem jak to się konkretnie
> nazywa, przez co nie znalazłem.

GPGPU - szczegolnie nowe karty wspierajace DirectX10 i wyzsze sa
predestynowane do obliczen ogolnych, oprogramowanie istnieje ale raczej
dosc wasko specjalistyczne - jesli uzywasz leglanego softu to pozostaje
ci kontakt z Adobe, Pinnacle, Edius - byc mzoe maja wersje wtyczek
wykorzystujace GPU.
W swiecie open source istnieje np Jashaka ktora wykorzystuje 3D do
akceleracji pewnych funkcji, dodatkowo tez istnieja wtyczki uzywajace
GPU np w chyba najlepszej platformie do obrobki video (Avisynth)

PS
Zaden prosty sprzetowy enkoder (taki jaki mozna spotkac na kartach) nie
zaoferuje ci jakosci dobrego enkodera software - wystarczy porownac
darmowy enkoder MPEG-2 HCEnc z czymkolwiek z kart posiadajacych uklad
oferujacy sprzetowa kompresje.