Re: Kalibracja monitora LCD Gdzie i jak.

Autor: Mikolaj Tutak <mtutak(a)nixz*net_at_nospam.com>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:23:05 MET DST

Tiamat wrote:

> wiadomo ze kalibraotr kosztuje za duzo. Wiecie gdzie mozna

Duzo to dosyć pojemne pojęcie, ale najtańsze kalibratory nie kosztują bardzo
dużo ;-)

> wykalibrowac w polsce monitor?. Czy w ogole ma to sens, bo kazde

Wygooglaj sobie... wiele firm swiadczy takie usługi.

> pomieszczenie ma inne oswietlenie, itd kalibracja w jakiejs firmie to

Kalibrator nie jest ciezki i usluga polega na przyjechaniu speca do Twojego
monitora, a nie odwrotnie ;-)

> co innego niz w domu, czy biurze. W ktorym miejscu kalibrator ingeruje
> w ustawienia wyswietlanego obrazu monitora czy karta graficzna?. Ja

Optymalnie byloby wszelkie korekcje zaszyc w monitorze, ale w 99% LCD
kalibruje się poprzez modyfikacje tablic LUT karty graficznej.

> posiadam samsunga 193P+ a szykuje sie z zamiarem kupna samsunga 305t i
> chce go wykalibrowac. S 193p+ nie ma OSD tylko specjalne oprogramownie
> magic tune, ktorym sie go kalibruje, mi bardziej logiczne wydaje sie
> ze kalibrator zmienia ustawienia w profilu karty graficznej ?. Ale jak
> to jest nie wiem.

Takie kalibrowanie monitora jest dwuetapowe:

1. kalibracja monitora, czyli linearyzacja ch-k, ustawienie temp. barwowej,
na tym etapie tworzone są krzywe ładowane do tablic LUT karty graficznej
przy starcie systemu

2. profilowanie monitora, czyli stworzenie profilu opisującego "możliwości"
wyswietlania monitora (mi. dostępną przestrzeń barw itp.)

Z pkt. 2 korzystaja tylko aplikacje wspierające zarządzanie kolorem (CMS),
czyli np. nowy Gimp 2.4, Photoshop itp.

--
pozdrawiam
      Mikolaj