Re: komp za 10tys.

Autor: uC <uC_at_blabla.bla>
Data: Tue 22 Apr 2008 - 17:03:47 MET DST

"yax" <[nospam]michaelosos@wp.pl> wrote in message
news:480cde37$0$31368$f69f905@mamut2.aster.pl...

> Użytkownik "uC" <bla.bla@uc.uc> napisał w wiadomości
>>>
>(...)
>
> No dobrze jest, chociaż jedna osoba odpisała na temat...
> Obliczenia wykonuje program napisany w C++, głównie są to operacje na
> macierzach i rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.
> Wielowątkowość- raczej nie, chyba że coś zostanie dodane w przyszłości,
> więc wydaje mi się duża liczba rdzeni niewiele pomoże, chociaż można by je
> wykorzystać uruchamiając program wielokrotnie na różnych zestawach danych.
> Ilość RAM standard, myśle że 2GB starczy. Obliczenia mogą potrwać kilka
> [...]

Pierwszym elementem jest decyzja czy wybieramy platforme Intela czy AMD.
Patrzac po tym co piszesz to podstawowym algorytmem rozwiazywanym przez
Ciebie najprawdopodobniej jest uklad rownan liniowych lub problem typu FDTD
(roznic skonczonych). Jezeli tak (popraw mnie jesli sie myle), i jezeli to
stanowi 'core' oprogramowania zajmujacy najwiecej czasu (zakaldajac ze samo
obliczanie elementow macierzy nie jest kluczowym skladnikiem) to najlepsza
dla Ciebie bedzie platforma AMD, poniewaz problemy te maja zlozonosc nie
wieksza niz O(n^2), a wtedy od mocy obliczeniowej wazniejsze jest pasmo do
pamieci, ktore w przypadku AMD jest szersze (bo proceseor i tak sie nudzi
nie majac danych do przetwarzania). Zakladam, ze nie rozwiazujesz danych
problemow z definicji, tylko jakims solverem iteracyjnym.

Jezeli AMD, to najlepiej mozliwie wysoko taktowany Athlon64 x2 (mniej
wydajny arytmetycznie niz Intel Core 2 Duo ale za to o wiekszej
przepustowosci do RAMu, wysoko taktowany bo kontroler pamieci jest taktowany
z tego samego zegara). Ewentualnie, rowniez mozliwie wysoko taktowany Phenom
x4 (tu bedziesz mial juz 4 rdzenie, kazdy o wiekszej mocy obliczeniowej niz
A64 na cykl zegara, ale wszystko o troche mniejszym zegarze, wazne zebys
mial wersje 9x50 a nie 9x00!).

Uwaga: przy obliczeniach numerycznych nie nalezy zakladac malych pamieci!
Nie wiem jakie problemy rozwiazujesz, ale 2 GB w tego typu problematyce to
prawie nic! Jak zwiekszysz sobie wielkosc problemu to wymagania na pamiec
bardzo drastycznie wzrosna. Polecam 4 GB (2x2) lub nawet 8 GB - powinno
wejsc na standardowa plyte. Zastanow sie czy nie bedziesz potrzebowal
pamieci typu ECC, poniewaz przy dlugotrwalych obliczeniach na duzych blokach
danych prawdopodobienstwo bledu drastycznie wzrasta. Oczywiscie wtedy to juz
system 64 bit ale w zastosowaniach profesjonalnych na PC staje sie to
standardem (ja uzywam XP x64 i 2003 Server R2 x64).

Systemu z plyta dual-socket raczej nie kupisz za te pieniadze, wiec
pozostaje Ci plyta pod jeden procesor i 4 sloty na pamiec. Nie polece Ci
konkretnej plyty bo juz od jakiegos czasu nie korzystam z rozwiazan pod
jeden procesor, wiec mysle ze inni na tej grupie beda wiedzieli wiecej ode
mnie.

Oczywiscie moze sie okazac, ze ograniczeniem jest jakis inny element
programu, a nie to co napisalem w pierwszym akapicie wiec jest to troche
wrozenie z fusow i byc moze platforma Intela bedzie wydajniejsza. Praktyka
naukowo inzynierska jest taka, ze maszyny Intela zazwyczaj lepiej sprawdzaja
sie w zastosowaniach, nazwijmy to domowych, a AMD w profesjonalnych (tam
zazwyczaj bardziej krytyczna jest szybkosc RAMu). Mozesz sobie przesledzic
rezultaty na www.spec.org pod testem CPU2006. Jest tam ponad kilkanascie
procedur testowanych na wielu komputerach w roznych trybach. Milego
czytania.

Co do wielu watkow, to ja np. bardzo czesto puszczam obliczenia w roznych
ustawieniach na 4 procesorach i rzeczyaiscie sprawdza sie to znakomicie. W
takim przypadku dostep do RAMu jest tym istotniejszy.

Jak skomentujesz to co Ci napisalem, to pogadamy dalej.

Pzdr.,
uC
www.ultracode.eu