Re: czujniki temperatury - o dupe rozbic

Autor: Jacek Maciejewski <jacmacwytnij_at_o2.pl>
Data: Sun 20 Apr 2008 - 15:13:34 MET DST

Dnia Sun, 20 Apr 2008 12:51:12 +0200, Leszek K. napisał(a):

> Nie do końca. Między rdzeniem a radiatorem jest oporność cieplna rzędu 0,2
> *C/W. Przy wydzielanych 100 W na procesorze różnica między rdzeniem a
> radiatorem jest około 20 *C. Przy 40 tylko 8 *C.

Tak, zgadza się. Ale tak jest miedzy tymi elementami struktury które akurat
w danym momencie dostarczają gros ciepła a radiatorem. Dioda zapewne leży w
innej okolicy, więc w jej przypadku żeby do niej dopłynęło ciepło z
"grzejnika" musi ono pokonać drogę do radiatora i z powrotem. Zatem, jeśli
akurat "grzejnik"przestanie grzać, dioda tego nie zauważy bo ona jest
sprzężona z "grzejnikiem" przez radiator który ma dużą bezwładność cieplną
i uśrednia temperatury poszczególnych fragmentów rdzenia. Za takim obrazem
przebiegu zjawisk wskazują obserwacje, które (przynajmniej w Athlonach XP
które są dla mnie źródłem obserwacji) nie wykazują aby po raptownym zdjęciu
obciążenia temperatura mierzona np. speedfanem *natychmiast* spadła o np.
15 st. Spada, ale wykładniczo zgodnie ze stałą czasową całego radiatora.

--
Jacek